Jag vill handleda / Handledning före, under och efter patientmöten
Handledning före, under och efter patientmöten
Syftet med denna modell är att optimera en individs möjligheter att lära sig så mkt som möjligt från ett patientmöte. Modellen erbjuder tips som innebär att du med enkla medel kan individ- och nivåanpassa aktiviteter, handledning och återkoppling.
Till exempel kan du innan ni träffar en patient ”personanpassa” handledningen genom att be den du handleder att själv föreslå delmål för detta specifika patientmöte. Vad behöver hen träna på? Vad vill hen framför allt ha återkoppling på? På så sätt kan du stötta den handledda i att ta eget ansvar för sitt lärande, anpassa feedback och feedforward till mål mer effektivt och dessutom spara tid.
Studenten/läkaren under utbildning:
- läser (om möjligt) på om patienten
- rapporterar till dig (om lämpligt enligt SBAR) och ger själv förslag på vad ni behöver göra vid patientmötet, t ex anamnes enligt minnesregel, relevanta statusundersökningar följt av gemensam diskussion
- Har du fler studenter/läkare under utbildning låt dessa rapportera till och diskutera med varandra först och identifiera vad ni behöver fokusera på i patientmötet
- Om vissa fysiska undersökningar är vanliga- använd dig av ”flippad” handledning i undersökningsteknik, dvs tipsa om filmer om statustagning innan träning på patienter. Tips på filmer hittar du här:
Samtal innan ni träffar patienten
- Är det något särskilt den du handleder har behov av att träna på? Egen målsättning?
- Något specifikt denna vill att du observerar och återkopplar på?
- Hur gör ni inne hos patienten? Kom överens om vem som gör vad och i vilken mån du som handledare ev ska bryta in, ge stöd alternativt låta den du handleder fullfölja och avsluta etc.
- Ställ frågor som utforskar hur den du handleder resonerar och som stimulerar denna att använda redan förvärvade kunskaper.
- Försök att ”hålla händerna på ryggen” och låt studenten/läkaren under utbildning vara så aktiv som möjligt
- Du observerar /stöttar utifrån vad ni kommit överens om (och med patientens behov och god vård som prioritet).
Resonera
- Låt studenten/läkaren under utbildning inleda resonemang om diagnos, åtgärd etc. Modeller till stöd för detta när tiden är knapp eller när ni har mer tid kan du läsa mer om här.
- Ställ frågor som utforskar hur studenten/läkaren under utbildning resonerar och som stimulerar denna att använda kunskaper denna redan har.
Återkoppla
- be studenten ge sin bild av patientmötet och ge förslag på vad som kan utvecklas och hur
- ge din bild och förslag på hur studenten kan träna för att komma vidare i relation till målsättning
Jag vill handleda / Handledning före, under och efter patientmöten
Handledning före, under och efter patientmöten
Syftet med denna modell är att optimera en individs möjligheter att lära sig så mkt som möjligt från ett patientmöte. Modellen erbjuder tips som innebär att du med enkla medel kan individ- och nivåanpassa aktiviteter, handledning och återkoppling.
Till exempel kan du innan ni träffar en patient ”personanpassa” handledningen genom att be den du handleder att själv föreslå delmål för detta specifika patientmöte. Vad behöver hen träna på? Vad vill hen framför allt ha återkoppling på? På så sätt kan du stötta den handledda i att ta eget ansvar för sitt lärande, anpassa feedback och feedforward till mål mer effektivt och dessutom spara tid.
Studenten/läkaren under utbildning:
- läser (om möjligt) på om patienten
- rapporterar till dig (om lämpligt enligt SBAR) och ger själv förslag på vad ni behöver göra vid patientmötet, t ex anamnes enligt minnesregel, relevanta statusundersökningar följt av gemensam diskussion
- Har du fler studenter/läkare under utbildning låt dessa rapportera till och diskutera med varandra först och identifiera vad ni behöver fokusera på i patientmötet
- Om vissa fysiska undersökningar är vanliga- använd dig av ”flippad” handledning i undersökningsteknik, dvs tipsa om filmer om statustagning innan träning på patienter. Tips på filmer hittar du här:
Samtal innan ni träffar patienten
- Är det något särskilt den du handleder har behov av att träna på? Egen målsättning?
- Något specifikt denna vill att du observerar och återkopplar på?
- Hur gör ni inne hos patienten? Kom överens om vem som gör vad och i vilken mån du som handledare ev ska bryta in, ge stöd alternativt låta den du handleder fullfölja och avsluta etc.
- Ställ frågor som utforskar hur den du handleder resonerar och som stimulerar denna att använda redan förvärvade kunskaper.
- Försök att ”hålla händerna på ryggen” och låt studenten/läkaren under utbildning vara så aktiv som möjligt
- Du observerar /stöttar utifrån vad ni kommit överens om (och med patientens behov och god vård som prioritet).
Resonera
- Låt studenten/läkaren under utbildning inleda resonemang om diagnos, åtgärd etc. Modeller till stöd för detta när tiden är knapp eller när ni har mer tid kan du läsa mer om här.
- Ställ frågor som utforskar hur studenten/läkaren under utbildning resonerar och som stimulerar denna att använda kunskaper denna redan har.
Återkoppla
- be studenten ge sin bild av patientmötet och ge förslag på vad som kan utvecklas och hur
- ge din bild och förslag på hur studenten kan träna för att komma vidare i relation till målsättning