Jag vill planera / AT Eksjö
AT Eksjö
Inlägg av Karin Thörne, Futurum, Region Jönköpings Län
Här kan du ta del av hur förberedelser, kliniskt arbete och olika former av handledningsstöd länkas samman till förutsättningar som ger en god lärandemiljö för AT-läkarna
Psykiatriska kliniken på Höglandssjukhuset Eksjö, har sedan åtskilliga år byggt upp en väl utvecklad lärandemiljö för utbildningsläkare, PTP-psykologer och studenter i aktuella yrkesgrupper. Det har över tid återspeglats i Sylf-enkäten med utvärderingar i topp inom gruppen psykiatri, så också 2022.
Det två AT-ansvariga läkare Madelene Hultgren-Neese, ST-läkare i psykiatrin, specialist i gynekologi och Karin Lundberg-Olsson, överläkare inom psykiatri, beskriver här för Karin Thörne vilka förutsättningar för handledning och lärande som möter AT-läkarna, hur det hänger samman med vilket arbetet de utför.
Film 1. AT-läkarnas introduktion som grund för att bli legitima medarbetare, hur arbetsuppgifter fördelas och tjänstgöringsperiodens fullbordan med ett avslutningssamtal.
Film 2. AT-läkarnas konkreta kliniska arbete på avdelningar, akutmottagning och öppenvårdsmottagningar följer en ordning som stärker deras kompetensutveckling
Film 3. Grupphandledning med huvudhandledarna, rollen som de AT-ansvariga läkarna har, är ett socialt kitt och en plats för utmaningar, frågor och där glädjeämnen delas.
Film 4. Utifrån AT-läkarnas önskemål har man två inledande utbildningsveckor med åtskilliga av klinikens läkare och andra medarbetare som AT-läkarna kommer att arbeta med.
Ångestskolan är både en utbildning för att ge medarbetare kompetens att möta patienters ångest och för att hantera egen stress, oro och ångest som yrkesutövare. AT-läkarna som deltar i en fysisk variant av utbildning utbildningen uppskattar den mycket.
Film 5. De två AT-ansvariga läkarna har tillsammans en central roll och mandat att upprätthålla och utveckla AT-läkarnas lärandemiljö. De trivs i uppdraget, lär och utvecklas därigenom också själva .
Jag vill planera / AT Eksjö
AT Eksjö
Inlägg av Karin Thörne, Futurum, Region Jönköpings Län
Här kan du ta del av hur förberedelser, kliniskt arbete och olika former av handledningsstöd länkas samman till förutsättningar som ger en god lärandemiljö för AT-läkarna
Psykiatriska kliniken på Höglandssjukhuset Eksjö, har sedan åtskilliga år byggt upp en väl utvecklad lärandemiljö för utbildningsläkare, PTP-psykologer och studenter i aktuella yrkesgrupper. Det har över tid återspeglats i Sylf-enkäten med utvärderingar i topp inom gruppen psykiatri, så också 2022.
Det två AT-ansvariga läkare Madelene Hultgren-Neese, ST-läkare i psykiatrin, specialist i gynekologi och Karin Lundberg-Olsson, överläkare inom psykiatri, beskriver här för Karin Thörne vilka förutsättningar för handledning och lärande som möter AT-läkarna, hur det hänger samman med vilket arbetet de utför.
Film 1. AT-läkarnas introduktion som grund för att bli legitima medarbetare, hur arbetsuppgifter fördelas och tjänstgöringsperiodens fullbordan med ett avslutningssamtal.
Film 2. AT-läkarnas konkreta kliniska arbete på avdelningar, akutmottagning och öppenvårdsmottagningar följer en ordning som stärker deras kompetensutveckling
Film 3. Grupphandledning med huvudhandledarna, rollen som de AT-ansvariga läkarna har, är ett socialt kitt och en plats för utmaningar, frågor och där glädjeämnen delas.
Film 4. Utifrån AT-läkarnas önskemål har man två inledande utbildningsveckor med åtskilliga av klinikens läkare och andra medarbetare som AT-läkarna kommer att arbeta med.
Ångestskolan är både en utbildning för att ge medarbetare kompetens att möta patienters ångest och för att hantera egen stress, oro och ångest som yrkesutövare. AT-läkarna som deltar i en fysisk variant av utbildning utbildningen uppskattar den mycket.
Film 5. De två AT-ansvariga läkarna har tillsammans en central roll och mandat att upprätthålla och utveckla AT-läkarnas lärandemiljö. De trivs i uppdraget, lär och utvecklas därigenom också själva .