Anordna en utbildning för handledare

Denna sida riktar sig till dig som vill anordna en handledarutbildning.  Här kan du hitta exempel på konkreta utbildningsmål och relaterade utbildningsmoduler du kan kombinera till en avgränsad handledarutbildning. Du hittar också länkar till kortare online-utbildningar i landet.

Kombinera moduler till en handledarutbildning

Här finns moduler som du kan kombinera till en handledarutbildning. Modulerna har olika teman och är fristående. Det finns moduler du kan använda för utbildning av alla som handleder studenter och läkare under utbildning i den kliniska vardagen. Det kommer även att finnas moduler du kan använda vid utbildning av ansvariga för att ta emot och planera för studenter eller AT/BT-läkare.

Börja med vilka mål som ska nås

När du planerar en handledarutbildning väljer du vilka mål som ska uppnås och utifrån det vilka och hur många moduler som ska ingå. Vissa moduler genomförs individuellt, medan många moduler kan genomföras tillsammans med kollegor.

När du valt vilka moduler som ska ingå länkar du till dessa i informationen till dina deltagare. Kom med överens med deltagarna om en tidsplan med tydliga deadlines för den utbildning du har planerat.

Aktivt lärande och lätt att tillämpa

Det pedagogiska förhållningssättet är aktivt lärande och deltagarna arbetar med uppgifter som ingår i uppdragen som klinisk handledare. Uppgifterna är utformade för att kunna tillämpas direkt i den professionella vardagen.

Examination baserat på godkänd dokumentation i handledarportfölj

Ett sätt att examinera genomförd utbildning och godkänna deltagarnas arbete är att göra en helhetsbedömning av alla uppgifter som sparats i en ”handledarportfölj”.  En handledarportfölj är helt enkelt en mapp deltagaren har i sin dator eller i ett digitalt verktyg/(en vanlig pärm vilket dock inte är att rekommendera). I denna mapp laddar deltagaren upp alla dokumentationer denna gjort under sin utbildning, t ex rapporter efter att ha prövat en modell, återkoppling denna fått, bedömningsinstrument denna provat, reflektioner etc. Deltagarens mapp , dvs handledarportföljen, är den som du som utbildningsanordnare sedan får som utgångspunkt för att ge återkoppling och godkänna deltagaren på kursen/utbildningen du ordnat. Vill ni ladda upp på en gemensam plattform finns flera alternativ i form av Dropboxar m.m. Använder ni en lärplattform av typen Canvas eller annan digital lärplattform laddar deltagarna upp sina arbeten där vartefter de är klara.

Nedan hittar du ett antal moduler för handledarutbildning på grundnivå. De övergripande mål dessa moduler är kopplade till hittar du under Mål på grundnivå på denna sida.

 Skatta din handledning

Mål: Efter genomförd modul ska deltagaren kunna utvärdera sin egen handledning och föreslå personliga mål för utveckling.

 Få återkoppling på din handledning

Mål: Efter genomförd modul ska deltagaren kunna använda ett verktyg för återkoppling på sin handledning och använda återkopplingen för att identifiera sina utvecklingsområden

 Planera för handledning före, under och efter patientmöte

Mål: Efter genomförd modul ska deltagaren kunna planera för handledning i anslutning till patientmöte utifrån individens behov, utbildningsmål samt med fokus på aktivt lärande.

 Använd och utvärdera en handledningsmodell

Mål: Efter genomförd modul ska deltagaren kunna tillämpa och utvärdera användbarheten av en handledningsmodell

 Beskriv hur en handledare agerat som en god rollmodel

Mål: Efter genomförd modul ska deltagaren kunna ge ett exempel på hur ett etiskt och professionellt förhållningssätt som handledare kan omsättas i praktiken

 Observera och återkoppla med stöd av bedömningsinstrument

Mål: Efter genomförd modul ska deltagaren kunna använda ett instrument för bedömning och återkoppling

 Tillämpa en modell för användbar återkoppling

Mål: Efter genomförd modul ska deltagaren kunna beskriva och tillämpa användbar återkoppling

 Genomför ett utforskande handledningssamtal

Mål: Efter genomförd modul ska deltagaren kunna tillämpa modellen utforskande handledningssamtal

 Genomför ett avlastande handledningssamtal

Mål: Efter genomförd modul ska deltagaren kunna tillämpa modellen avlastande handledningssamtal.

Nedan hittar du exempel på moduler vi arbetar med. Dessa har fokus på utbildning av ansvariga för att ta emot och planera för studenter och AT/BT-läkare på arbetsplatsen.

 Planera en introduktion

 Kartlägg rum och tillgängliga resurser för handledning

 Planera upplägg för handledning och återkoppling

 Utvärdera lärandeklimat

 Reflektera över lärandekultur med hjälp av ett spel

 Genomför en utbildningsaktivitet på temat handledning med dina kollegor

 Riktlinjer/regelverk för ST

 Etik och professionellt förhållningssätt

Vad behöver man vara förberedd för som handledare av läkarstudenter och/eller läkare under utbildning?

Överenskommelse mellan region och lärosäte om mål – ett exempel från Region Skåne

De mål som beskrivs nedan är mål utformade i ett samarbete mellan läkarprogrammet på Lunds universitet, MedCUL, Lunds universitet och Region Skåne. Lärandemålen är tänkta att vara vägledande för handledare av läkarstudenter och/eller läkare under utbildning (AT-/BT-/ST-läkare) samt anordnare av handledarutbildning och andra kompetenshöjande insatser, för individer eller grupper.

Som läkare kan man ha olika roller och ansvar och bidra på olika nivåer till studenters eller AT/BT/ST-läkares lärande och professionella utveckling. Målen nedan beskriver vad man ska vara förberedd för att utföra vid uppdrag på en grundläggande respektive mer avancerad nivå:

  • Grundläggande nivå: målen beskriver vad alla ska vara förberedda för som handleder och ger studenter/läkare under utbildning återkoppling i anslutning till patientmöten eller relaterade arbetsuppgifter.
  • Avancerad nivå: målen beskriver vad personer med ansvar för att planera för studenters/läkares under utbildning verksamhetsintegrerade lärande på sin arbetsplats ska vara förberedda för. Dessa kan vara studentansvariga/amanuenser, studierektorer för läkare under utbildning på olika nivåer eller andra med intresse av att utveckla handledning och lärandemiljö på sin arbetsplats.

Verksamhetschefen har det yttersta ansvaret för att de som handleder läkarstudenter och läkare under utbildning är förberedda för de uppdrag de innehar. Ett aktivt samarbete mellan handledare, studentansvariga och AT-, BT-, ST-studierektorer och verksamhetschef rekommenderas för att alla handledare ska uppnå målen för respektive nivå.

Verksamhetschefen har även ansvar för att resurser för handledning finns enligt de överenskommelser som gjorts mellan läkarprogrammet och Region Skåne samt inom Region Skåne och med privata enheter som har avtal med Region Skåne.

Frågor som rör arbetsmiljö, trakasserier och diskriminering samt patientsäkerhet hanteras av ansvarig chef för verksamheten.

Fler utbildningar

Utbildning om EPA (extern länk – Västra Götalandsregionen)

Introduktion till handledning i verksamhetsintegrerat lärande (Onlineutbildning för handledare av studenter i VFU/VIL av Karolinska Institutet)

Grundkurs klinisk handledning (Onlineutbildning för handledare av studenter på Uppsala universitet. Utbildningen är skapad av Eva Thörnqvist och Lena Normark)

Introducerande webbutbildning för handledare (Örebro Universitet, Fakulteten för medicin och hälsa)

Klinisk handledning (guidecloud.se) (Tvärprofessionell lärplattform för kliniska handledare Region Örebro Län)