Jag vill handleda / Poddar för ’Journal Clubs’ om handledning och lärande
Poddar för ’Journal Clubs’ om handledning och lärande
Inlägg av Anna Beck, Distriktsläkare, Studierektor för ST-Läkare Luleå Boden, Allmänläkarkonsult samordnare, Region Norrbotten
Nedan hittar du ett antal poddar med tillhörande beskrivningar och webbplatsmaterial som du kan använda tillsammans med kollegor för att t ex ordna en Journal Club för diskussioner om handledning, etik och professionellt bemötande som handledare, m.m. Här kan ni också samlas tillsammans med ledning, studierektorer studentansvariga etc för att diskutera poddinnehåll som rör strukturella eller kulturella förutsättningar.
Nedan hittar du ett antal poddar med korta beskrivningar av vad de syftar till och exempel på innehåll. Típs på hur du kan arrangera en Journal Club hittar du i höger kolumnen.
Teach Podcast – The Curbsiders
Länk till Teach Podcast – The Curbsiders
Denna podd har avsnitt som berör olika områden inom medicinsk utbildning. I podden hör du bland annat intervjuer med ”experter”, case diskuteras eller rollspel spelas upp, för att inspirera nästa generation av medicinska utbildare. Man vill förse lyssnarna med ”undervisningspärlor”, kunskap som ändrar praktiken och en lärandemålsbaserad dos av ”Edutainment”.
Varje episod har ett eget tema. Alla episoder börjar med en stunds småprat på cirka 10 minuter. Därefter följer ett fall som man diskuterar. Detta följs av ett andra fall. Innehållet sammanfattas i slutet.
Sammanfattningar av väsentlig innehåll går att återfinna på hemsidan i skrift – klicka på respektive episod så hittar du denna!
Några exempel på episoder:
Episod #4: psykisk hälsa bland läkarstudenter
#4 Learner Mental Health with Dr. Chantal Young – The Curbsiders
Dr Chantal Young delar med sig av strategier för att stötta enskilda studenter som kan ha det svårt, såväl som lokala och bredare tillvägagångssätt inom utbildningssystemet för att förbättra välbefinnandet under läkarutbildningen och därefter.
Du hittar tips från detta avsnitt om hur du kan stötta studenter och läkare under utbildning som inte mår bra HÄR.
Episod#1 Optimera din återkoppling
#1 Optimize your Feedback Conversations – The Curbsiders
Ett tips är att lyssna in när experten Dr Calvin Chou (UCSF) i podden ovan beskriver modellen och leder oss genom konkreta tips för att optimera återkoppling till studenter och läkare under utbildning. I podden tar man upp vikten av att skapa en relation som bygger på ömsesidiga mål att nå vårt personliga bästa, att hjälpa den vi handleder att skapa SMARTA mål, det ”ARTfulla” förhållningssättet till ett återkopplingssamtal, ett sätt att minimera partiskhet. Du får till och med höra ett rollspel!
Du hittar tips från detta avsnitt om ARTful återkoppling HÄR.
Episod #3: Stöd för åtgärdsresonemang
#3 Management Reasoning: What is it and how do we teach it? – The Curbsiders
I denna podd får du veta mer om hur du som handledare kan stötta utveckling av resonemang som handlar om åtgärd och behandling. Dr Emily Abdoler och Dr Gurpreet Dhaliwal diskuterar här Management Reasoning. I det inkluderas terapier, nästa diagnostiska steg, uppföljning/övervakning och samordning med annan vårdpersonal. Etiska prioriteringar inklusive kostnader, patientens självbestämmande rätt och sjukvårdens förutsättningar med mera ingår.
Du hittar mer om hur du kan ge Stöd för åtgärdsresonemang HÄR.
Episod #4: Psykisk hälsa bland läkarstudenter
#4 Learner Mental Health with Dr. Chantal Young – The Curbsiders
Dr Chantal Young delar med sig av strategier för att stötta enskilda studenter som kan ha det svårt, såväl som lokala och bredare tillvägagångssätt inom utbildningssystemet för att förbättra välbefinnandet under läkarutbildningen och därefter.
Episod #9: Om skriftlig återkoppling
#9 Conveying the Learner’s Special Gift: Best Practices for Written Evaluations – The Curbsiders
En poddcast om skriftlig återkoppling: Vad ska (inte) med och hur formulerarman konstruktiv återkoppling med Dr. Suzanne Minor.
Välformulerad skriftlig återkoppling hjälper studenter/läkare under utbildning att utvecklas, att veta hur de kan gå till väga samt att fortsätta göra det som de redan gör bra.
Episod #15: Om interprofessionellt lärande (IPL)
#15 Elevating and Promoting the Power of Interprofessional Teaching – The Curbsiders
Dr Mari Wamsley diskuterar tips och tricks, värdet med och utmaningar vid interprofessionellt lärande. Enligt Wamsley har man funnit att fördelarna med IPL bland annat är ökat patientsäkerhet, ökat kunskap, färdigheter och samarbetsförmåga samt attityder för välfungerande, teambaserat arbete.
Episod #31: Om professionalism och SOPP-modellen
#31 Taking a fresh, SOAP-y Approach to Professionalism – The Curbsiders
Om kompetensbedömning och handfasta råd i ett samtal om professionalism med Andi Marmor. Kort och gott om innehållet: Om du ser någonting som bekymrar dig, se till att du ordna ett samtal kring detta! SOAP strukturen hjälper dig att förbereda. Under samtalet ska du bedöma insikt och vilja till utveckling och planera utifrån det.
Fler poddtips
Om att utveckla kliniska resonemang/ medicinskt beslutsfattande
The Clinical Problemsolvers
Podden The Clinical Problem Solvers görs av The Clinical Problem Solvers. En podd där man får ta del av kliniska resonemang med ambitionen att ”sprida och demokratisera diagnistiska resonemang som ett berättande och en vetenskap”.
Du hittar mer om hur du kan stimulera utveckling av diagnostiska och andra kliniska resonemang HÄR.
Emergency medicine cases
”In-depth round table discussions with North America’s brightest minds in Emergency Medicine on practical practice-changing EM topics since 2010, plus our EM Quick Hit series for a variety of short EM knowledge nuggets, and our Journal Jam series for EBM deep dives. World class Free Open Access Medical Education (FOAMed). For show notes, quizzes, videos, discussions and an entire EM learning system, visit emergencymedicinecases.com”
Om lärandemiljöer och inkludering
Creating an inclusive learning environment with Dr Amy Cowan Part 1
Dr. Cowan is an internist at the VA in Salt Lake City, UT. Listen to our discussion about diversity, discrimination, and inclusive teaching practices. What were some of Dr. Cowan’s early career experiences around discrimination? How does she create an inclusive clinical learning environment? What does she do when racist remarks are made about trainees? This episode is part one of our discussion.
To learn more, check out Dr. Cowan’s JAMA article on calling out inappropriate behavior by patients and their families: https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2701633.
Creating an inclusive learning environment with Dr Amy Cowan Part 2
“Look critically at not ’are you or aren’t you a racist’, but how you might benefit from this system and how might you contribute to it, because once you start doing that then I think you start choosing differently.” Dr. Cowan is an internist at the VA in Salt Lake City, UT. What opportunities has she created for trainees and faculty? What makes her an award-winning educator? What is White Allyship? Listen to Part 2 of our discussion about diversity, discrimination, and inclusive teaching practices.
To learn more, Dr. Cowan recommends the following resources:
https://www.vitaltalk.org/resources/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3097516/
Aktuellt om medicinsk pedagogisk forskning
Fler poddtips kommer här från Alex Alexandersson | IKT-pedagog Undervisning och lärande, Kontinuerligt lärande och professionell utveckling | Karolinska Institutet
Podden PAPERs Podcast produceras på KI och är en podd där fyra värdar varje vecka diskuterar medicinsk pedagogisk forskning. Programledare för podden är Jonathan Sherbino, Lara Varpio, Jason Frank och Linda Snell. Alla med ett stort antal egna publikationer inom ämnet. Podden erbjuder ett sätt att hålla sig uppdaterad inom både kliniska ämnen och medicinsk pedagogik. Forskning mad varierande fokus presenteras på ett tillgängligt och underhållande sätt.
Mer att läsa om podden hittar ni här:
https://staff.ki.se/listen-to-papers-podcast-podcast-on-medical-research
https://nyheter.ki.se/ny-podcast-inom-forskningsomradet-medicinsk-pedagogik
https://news.ki.se/ki-produces-new-podcast-on-educational-research
Jag vill handleda / Poddar för ’Journal Clubs’ om handledning och lärande
Poddar för ’Journal Clubs’ om handledning och lärande
Inlägg av Anna Beck, Distriktsläkare, Studierektor för ST-Läkare Luleå Boden, Allmänläkarkonsult samordnare, Region Norrbotten
Nedan hittar du ett antal poddar med tillhörande beskrivningar och webbplatsmaterial som du kan använda tillsammans med kollegor för att t ex ordna en Journal Club för diskussioner om handledning, etik och professionellt bemötande som handledare, m.m. Här kan ni också samlas tillsammans med ledning, studierektorer studentansvariga etc för att diskutera poddinnehåll som rör strukturella eller kulturella förutsättningar.
Nedan hittar du ett antal poddar med korta beskrivningar av vad de syftar till och exempel på innehåll. Típs på hur du kan arrangera en Journal Club hittar du i höger kolumnen.
Teach Podcast – The Curbsiders
Länk till Teach Podcast – The Curbsiders
Denna podd har avsnitt som berör olika områden inom medicinsk utbildning. I podden hör du bland annat intervjuer med ”experter”, case diskuteras eller rollspel spelas upp, för att inspirera nästa generation av medicinska utbildare. Man vill förse lyssnarna med ”undervisningspärlor”, kunskap som ändrar praktiken och en lärandemålsbaserad dos av ”Edutainment”.
Varje episod har ett eget tema. Alla episoder börjar med en stunds småprat på cirka 10 minuter. Därefter följer ett fall som man diskuterar. Detta följs av ett andra fall. Innehållet sammanfattas i slutet.
Sammanfattningar av väsentlig innehåll går att återfinna på hemsidan i skrift – klicka på respektive episod så hittar du denna!
Några exempel på episoder:
Episod #4: psykisk hälsa bland läkarstudenter
#4 Learner Mental Health with Dr. Chantal Young – The Curbsiders
Dr Chantal Young delar med sig av strategier för att stötta enskilda studenter som kan ha det svårt, såväl som lokala och bredare tillvägagångssätt inom utbildningssystemet för att förbättra välbefinnandet under läkarutbildningen och därefter.
Du hittar tips från detta avsnitt om hur du kan stötta studenter och läkare under utbildning som inte mår bra HÄR.
Episod#1 Optimera din återkoppling
#1 Optimize your Feedback Conversations – The Curbsiders
Ett tips är att lyssna in när experten Dr Calvin Chou (UCSF) i podden ovan beskriver modellen och leder oss genom konkreta tips för att optimera återkoppling till studenter och läkare under utbildning. I podden tar man upp vikten av att skapa en relation som bygger på ömsesidiga mål att nå vårt personliga bästa, att hjälpa den vi handleder att skapa SMARTA mål, det ”ARTfulla” förhållningssättet till ett återkopplingssamtal, ett sätt att minimera partiskhet. Du får till och med höra ett rollspel!
Du hittar tips från detta avsnitt om ARTful återkoppling HÄR.
Episod #3: Stöd för åtgärdsresonemang
#3 Management Reasoning: What is it and how do we teach it? – The Curbsiders
I denna podd får du veta mer om hur du som handledare kan stötta utveckling av resonemang som handlar om åtgärd och behandling. Dr Emily Abdoler och Dr Gurpreet Dhaliwal diskuterar här Management Reasoning. I det inkluderas terapier, nästa diagnostiska steg, uppföljning/övervakning och samordning med annan vårdpersonal. Etiska prioriteringar inklusive kostnader, patientens självbestämmande rätt och sjukvårdens förutsättningar med mera ingår.
Du hittar mer om hur du kan ge Stöd för åtgärdsresonemang HÄR.
Episod #4: Psykisk hälsa bland läkarstudenter
#4 Learner Mental Health with Dr. Chantal Young – The Curbsiders
Dr Chantal Young delar med sig av strategier för att stötta enskilda studenter som kan ha det svårt, såväl som lokala och bredare tillvägagångssätt inom utbildningssystemet för att förbättra välbefinnandet under läkarutbildningen och därefter.
Episod #9: Om skriftlig återkoppling
#9 Conveying the Learner’s Special Gift: Best Practices for Written Evaluations – The Curbsiders
En poddcast om skriftlig återkoppling: Vad ska (inte) med och hur formulerarman konstruktiv återkoppling med Dr. Suzanne Minor.
Välformulerad skriftlig återkoppling hjälper studenter/läkare under utbildning att utvecklas, att veta hur de kan gå till väga samt att fortsätta göra det som de redan gör bra.
Episod #15: Om interprofessionellt lärande (IPL)
#15 Elevating and Promoting the Power of Interprofessional Teaching – The Curbsiders
Dr Mari Wamsley diskuterar tips och tricks, värdet med och utmaningar vid interprofessionellt lärande. Enligt Wamsley har man funnit att fördelarna med IPL bland annat är ökat patientsäkerhet, ökat kunskap, färdigheter och samarbetsförmåga samt attityder för välfungerande, teambaserat arbete.
Episod #31: Om professionalism och SOPP-modellen
#31 Taking a fresh, SOAP-y Approach to Professionalism – The Curbsiders
Om kompetensbedömning och handfasta råd i ett samtal om professionalism med Andi Marmor. Kort och gott om innehållet: Om du ser någonting som bekymrar dig, se till att du ordna ett samtal kring detta! SOAP strukturen hjälper dig att förbereda. Under samtalet ska du bedöma insikt och vilja till utveckling och planera utifrån det.
Fler poddtips
Om att utveckla kliniska resonemang/ medicinskt beslutsfattande
The Clinical Problemsolvers
Podden The Clinical Problem Solvers görs av The Clinical Problem Solvers. En podd där man får ta del av kliniska resonemang med ambitionen att ”sprida och demokratisera diagnistiska resonemang som ett berättande och en vetenskap”.
Du hittar mer om hur du kan stimulera utveckling av diagnostiska och andra kliniska resonemang HÄR.
Emergency medicine cases
”In-depth round table discussions with North America’s brightest minds in Emergency Medicine on practical practice-changing EM topics since 2010, plus our EM Quick Hit series for a variety of short EM knowledge nuggets, and our Journal Jam series for EBM deep dives. World class Free Open Access Medical Education (FOAMed). For show notes, quizzes, videos, discussions and an entire EM learning system, visit emergencymedicinecases.com”
Om lärandemiljöer och inkludering
Creating an inclusive learning environment with Dr Amy Cowan Part 1
Dr. Cowan is an internist at the VA in Salt Lake City, UT. Listen to our discussion about diversity, discrimination, and inclusive teaching practices. What were some of Dr. Cowan’s early career experiences around discrimination? How does she create an inclusive clinical learning environment? What does she do when racist remarks are made about trainees? This episode is part one of our discussion.
To learn more, check out Dr. Cowan’s JAMA article on calling out inappropriate behavior by patients and their families: https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2701633.
Creating an inclusive learning environment with Dr Amy Cowan Part 2
“Look critically at not ’are you or aren’t you a racist’, but how you might benefit from this system and how might you contribute to it, because once you start doing that then I think you start choosing differently.” Dr. Cowan is an internist at the VA in Salt Lake City, UT. What opportunities has she created for trainees and faculty? What makes her an award-winning educator? What is White Allyship? Listen to Part 2 of our discussion about diversity, discrimination, and inclusive teaching practices.
To learn more, Dr. Cowan recommends the following resources:
https://www.vitaltalk.org/resources/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3097516/
Aktuellt om medicinsk pedagogisk forskning
Fler poddtips kommer här från Alex Alexandersson | IKT-pedagog Undervisning och lärande, Kontinuerligt lärande och professionell utveckling | Karolinska Institutet
Podden PAPERs Podcast produceras på KI och är en podd där fyra värdar varje vecka diskuterar medicinsk pedagogisk forskning. Programledare för podden är Jonathan Sherbino, Lara Varpio, Jason Frank och Linda Snell. Alla med ett stort antal egna publikationer inom ämnet. Podden erbjuder ett sätt att hålla sig uppdaterad inom både kliniska ämnen och medicinsk pedagogik. Forskning mad varierande fokus presenteras på ett tillgängligt och underhållande sätt.
Mer att läsa om podden hittar ni här:
https://staff.ki.se/listen-to-papers-podcast-podcast-on-medical-research
https://nyheter.ki.se/ny-podcast-inom-forskningsomradet-medicinsk-pedagogik
https://news.ki.se/ki-produces-new-podcast-on-educational-research