Jag vill planera / Examination, bedömning
Examination, bedömning
En examination utgör underlag för betygssättning vilket på svenska läkarprogram innebär att du antingen kan bli godkänd eller inte godkänd, inga andra betygsnivåer finns. Som handledare är det inte du som examinerar utan för varje kurs är det en utsedd examinator som gör en sammanlagd bedömning av huruvida varje enskild student är godkänd på kursen eller inte.
Kunskapsprov och praktiska prov
En form av bedömning är kunskapsprov där studenterna teoretiska kunskaper bedöms. Ett exempel är prov som består av flervalsfrågor. MCQ (Multiple Choice Questions). Detta består många flervalsfrågor, där varje fråga har ett enskilt bästa svar. Studenter genomför också praktiska prov, till exempel genom OSCE (objective structured clinical examination) där färdigheter bedöms vid olika olika stationer där de utför moment eller genom EPA-bedömningar och andra bedömningar av färdigheter med hjälp av formulär för strukturerad bedömning och återkoppling Mini-CEX DOPS (Direct Observation of Procedural Skills) ute i kliniken.
Observationer och återkoppling
Under senare år har utbildningar påbörjat ett arbete mot ett fokus på att bedömningar dvs testande av kunskaper, färdigheter och förmågor samt observation och återkoppling i olika situationer ska ske med större betoning på frekventa bedömningar för lärande till skillnad mot enbart bedömning av lärande. Detta innebär bland annat att man vill ge studenten många tillfällen till att bli observerade av och få användbar återkoppling från olika handledare under sin kliniska träning.
Portfölj
På vissa utbildningar dokumenterar studenterna kontinuerligt underlag för måluppfyllelse för mer komplexa och integrerade kunskaper, förmågor och förhållningssätt i en kursportfölj. Då kan en stor del av kursportföljen består av dokumentation av träning av läkares arbetsuppgifter i kliniken, återkoppling från handledare samt progression mot självständighet. Även traditionella skriftliga inlämningsuppgifter, egenreflektioner och deltagande i obligatoriska moment samlas i kursportföljen. I slutet av kursen granskar examinator studentens portfölj för att avgöra om underlaget visar på den bredd och djup som beskrivs i kursplanens mål.
Jag vill planera / Examination, bedömning
Examination, bedömning
En examination utgör underlag för betygssättning vilket på svenska läkarprogram innebär att du antingen kan bli godkänd eller inte godkänd, inga andra betygsnivåer finns. Som handledare är det inte du som examinerar utan för varje kurs är det en utsedd examinator som gör en sammanlagd bedömning av huruvida varje enskild student är godkänd på kursen eller inte.
Kunskapsprov och praktiska prov
En form av bedömning är kunskapsprov där studenterna teoretiska kunskaper bedöms. Ett exempel är prov som består av flervalsfrågor. MCQ (Multiple Choice Questions). Detta består många flervalsfrågor, där varje fråga har ett enskilt bästa svar. Studenter genomför också praktiska prov, till exempel genom OSCE (objective structured clinical examination) där färdigheter bedöms vid olika olika stationer där de utför moment eller genom EPA-bedömningar och andra bedömningar av färdigheter med hjälp av formulär för strukturerad bedömning och återkoppling Mini-CEX DOPS (Direct Observation of Procedural Skills) ute i kliniken.
Observationer och återkoppling
Under senare år har utbildningar påbörjat ett arbete mot ett fokus på att bedömningar dvs testande av kunskaper, färdigheter och förmågor samt observation och återkoppling i olika situationer ska ske med större betoning på frekventa bedömningar för lärande till skillnad mot enbart bedömning av lärande. Detta innebär bland annat att man vill ge studenten många tillfällen till att bli observerade av och få användbar återkoppling från olika handledare under sin kliniska träning.
Portfölj
På vissa utbildningar dokumenterar studenterna kontinuerligt underlag för måluppfyllelse för mer komplexa och integrerade kunskaper, förmågor och förhållningssätt i en kursportfölj. Då kan en stor del av kursportföljen består av dokumentation av träning av läkares arbetsuppgifter i kliniken, återkoppling från handledare samt progression mot självständighet. Även traditionella skriftliga inlämningsuppgifter, egenreflektioner och deltagande i obligatoriska moment samlas i kursportföljen. I slutet av kursen granskar examinator studentens portfölj för att avgöra om underlaget visar på den bredd och djup som beskrivs i kursplanens mål.