Jag vill handleda / Avlastande handledningssamtal
Avlastande handledningssamtal
”Jag tycker att det är viktigt att lägga ner möda i skuldproblematik. Man måste kanske hjälpa personen mer med frågor och påståenden än vid t ex sorgen. Sorgen är trots allt på något sätt naturligare, den är definitiv, lättare att ta på och enhetlig.
Sorgen har en omvänd snöbollseffekt – den smälter ju. Skuldbördan kan verkligen få en snöskredseffekt – man måste få något som stoppar den.
Icke-verbaliserad skuld kan bli hur orealistisk som helst i fantasin. Det är det som är vår uppgift – att låta individen komma till insikt om det här själv.”
Ett avlastande handledningssamtal kan lindra påverkan av en stressfylld händelse och bidra till:
- att räta ut ev oklarheter
- känslomässig avreagering
- att underlätta avslut
- att identifiera ytterligare behov av avlastning och samtal
- att hantera skuldproblematik
- stötta inre dialog kring självanklagelser
- realistisk inramning (Vad var avsikten med ditt beslut då?)
- undvika att minska eller korrigera skuld
Struktur
Ett avlastande samtal har ofta följande struktur:
Vill du läsa mer? Se rekommenderad bok i högerspalten vilken ger konkreta beskrivningar med exempel av de olika faserna och dessas syften! Nedan också en användbar länk.
Jag vill handleda / Avlastande handledningssamtal
Avlastande handledningssamtal
”Jag tycker att det är viktigt att lägga ner möda i skuldproblematik. Man måste kanske hjälpa personen mer med frågor och påståenden än vid t ex sorgen. Sorgen är trots allt på något sätt naturligare, den är definitiv, lättare att ta på och enhetlig.
Sorgen har en omvänd snöbollseffekt – den smälter ju. Skuldbördan kan verkligen få en snöskredseffekt – man måste få något som stoppar den.
Icke-verbaliserad skuld kan bli hur orealistisk som helst i fantasin. Det är det som är vår uppgift – att låta individen komma till insikt om det här själv.”
Ett avlastande handledningssamtal kan lindra påverkan av en stressfylld händelse och bidra till:
- att räta ut ev oklarheter
- känslomässig avreagering
- att underlätta avslut
- att identifiera ytterligare behov av avlastning och samtal
- att hantera skuldproblematik
- stötta inre dialog kring självanklagelser
- realistisk inramning (Vad var avsikten med ditt beslut då?)
- undvika att minska eller korrigera skuld
Struktur
Ett avlastande samtal har ofta följande struktur:
Vill du läsa mer? Se rekommenderad bok i högerspalten vilken ger konkreta beskrivningar med exempel av de olika faserna och dessas syften! Nedan också en användbar länk.