Jag vill handleda / Autonomistödjande handledning
Autonomistödjande handledning
Denna övergripande modell (eller snarare förhållningssätt) passar i många sammanhang där ett självstyrt lärande och stöd för självständigt handlande och tänkande står i centrum.
Modellen är en utveckling av mästar-lärling modellen med ett ökat fokus på de kognitiva processer som föregår och är en del av en arbetsuppgift t ex förmåga att resonera, lösa problem, sätta upp egna mål, identifiera vad man behöver lära sig och hur etc. Modellen kallas på engelska för Cognitive apprenticeship och är den modell som ligger till grund för utformningen av ett formulär där du kan skatta din egen handledning och ett annat formulär du kan använda för att få återkoppling på din handledning eller er handledning på gruppnivå. I den korta PowerPoint presentationen nedan får du veta mer om förhållningssättet.
Jag vill handleda / Autonomistödjande handledning
Autonomistödjande handledning
Denna övergripande modell (eller snarare förhållningssätt) passar i många sammanhang där ett självstyrt lärande och stöd för självständigt handlande och tänkande står i centrum.
Modellen är en utveckling av mästar-lärling modellen med ett ökat fokus på de kognitiva processer som föregår och är en del av en arbetsuppgift t ex förmåga att resonera, lösa problem, sätta upp egna mål, identifiera vad man behöver lära sig och hur etc. Modellen kallas på engelska för Cognitive apprenticeship och är den modell som ligger till grund för utformningen av ett formulär där du kan skatta din egen handledning och ett annat formulär du kan använda för att få återkoppling på din handledning eller er handledning på gruppnivå. I den korta PowerPoint presentationen nedan får du veta mer om förhållningssättet.