Workshop: Patientcentrerad konsultationsmetodik
Om aktiviteten
I denna aktivitet får du som inte har någon eller mindre erfarenhet av “patientcentrerad konsultationsmetodik i 3 steg”, ett smakprov av metodiken.
Uppskattad tid till för aktiviteten
ca 60 minuter.
Syfte
att ge en kortfattad introduktion till “patientcentrerad konsultationsmetodik i 3 steg” för kollegor som förväntas bedöma studenters eller underläkares konsultationsförmåga. I workshopen får deltagarna öva metodiken genom rollspel.
Förberedelse
Innan aktiviteten ombeds deltagarna att läsa om metodiken och se på filmerna på sidan: Handleda i patientcentrad konsultationsmetodik
Förbered två patientfall som passar på din klinik. Fallen ska inte vara för komplicerade konsultationsmässigt, då det handlar om att lära sig modellen på grundläggande nivå. Patientfallsexempel från primärvården finns HÄR
Material som behövs
Kvitto-skyltar
Patientens del-skyltar
Om ni hinner med gemensam del (se nedan) – även skyltar med DU, JAG, VI, VAD
Skriv även ut, alternativt förmedla digitalt, ”Stöd för handledning i konsultationsmetodik” inkluderande översiktsbilden över konsultationsmodellen att ha som stöd under spelen.
Genomförande
Boka in en tid när det kan vara lämpligt att genomföra aktiviteten. Informera om vad deltagarna behöver förbereda. Exempel på fall hittar du HÄR
- Dela in i grupper om 3 personer i varje grupp.
- Instruera grupperna:
- Utse en patient, en läkare och en hjälpare. Hjälparen är ansvarig för att se när patienten behöver känslomässig bekräftelse, så kallade kvitton.
- Låt dem som inte ska spela patient lämna rummet. Förbered ”patienterna” och instruera dem i hur de ska spela patienten samt vad deras tanke, oro och önskan är.
- Låt hjälparen ha en skylt med ordet ”kvitto” på att hålla upp om hjälparen tycker att det finns lämpliga tillfällen för detta. Hjälparen ansvarar också för att se till att läkaren inte hamnar i Läkarens del innan Patientens del är klar. Detta görs genom att hålla upp en skylt med ”Patientens del” om detta händer.
- OBS: För att spara tid kan ni avstå från “Gemensam del” under denna korta workshop och ta denna del separat i en ny workshop.
- Spela rollspel där läkaren följer den struktur som presenterats på sidan ni läst. Kom ihåg att man inte behöver vara “duktig” läkare utan att rollspelet är till för att få underlag för en diskussion. Låt rollspelet ta max 5-10 minuter.
- Efter rollspelet: När patientspelen är klara får läkaren inom trion berätta vad som fungerade bra, därefter patienten och sist hjälparen. Låt sedan läkaren ge förslag på vad som skulle kunna göras annorlunda, en bra dag. De andra kan sedan ge förslag på vad man skulle kunna göra annorlunda med en sådan här patient (en bra dag).
- Läkaren sammanfattar vad hen tar med sig.
- Beroende på tiden, börja om från “Utse en patient, en läkare och en hjälpare.” Välj ett nytt fall.
- När det är 15 minuter kvar av den inplanerade tiden, låt varje grupp kort sammanfatta erfarenheter av strukturen och samtalen.
Om ni även hinner göra Gemensam del ber observatören ”läkaren” kontrollera att tanke, oro och önskan kommit fram i Patientens del, så att hen kan svara på dem. ”Patienten” läser upp Läkarens del för läkaren.
Innan ni går in i Gemensam del påminn om säkerhetsnät med gröna (vad är det förväntade förloppet) och röda flaggor (vad ska patienten vara uppmärksam på och när, var, hur höra av sig). SE Handleda i patientcentrad konsultationsmetodik