Jag vill handleda / Utforskande återkopplings- och handledningssamtal
Utforskande återkopplings- och handledningssamtal
Utforskande handledningssamtal är samtal som ger tillfälle till ömsesidig reflektion. Som handledare är man transparent med sitt eget perspektiv och samtidigt nyfiken på den andres sätt att resonera. Återkopplingen är inte fokuserad på en leverans av omdömen utan sker i dialog.
Utforskande samtal och återkoppling
Återkoppling som ges i en dialog med den man handleder, ett samtal där man lyssnar på och möter den handleddas egna känslor, tankar och resonemang kan öppna för en mer jämställd interaktion och du kan som handledare få ett bättre underlag för att anpassa din återkoppling till den handleddas behov och utgångspunkter.
Om du observerat en kollega under utbildning/student kan du bättre anpassa dina förslag och idéer för utveckling genom att inleda med att använda en öppen fråga/öppna frågor och ta del av hur den du handleder själv tänker, dennas egna förslag på hur hen kan komma vidare och vilka känslor som ev uppstod i situationen. I en återkopplingssituation kan du som handledare fungera som facilitator där du kanske inte ens behöver ge återkopplingen du tänkt då den du handleder själv kommer fram till samma förslag. Detta hindrar inte att du kan bidra med dina observationer och dina synpunkter och perspektiv baserat på kunskaper och erfarenheter. (Vill du läsa mer se högerspalten.)
En enkel modell för återkoppling i dialog – Utgå ifrån en observation du själv gjort eller en frågeställning/annat den handledda vill ha återkoppling på:
Mer om utforskande handledningssamtal
Utforskande frågor
Frågor kan utformas och användas på många olika sätt och få olika typer av funktioner i ett utforskande samtal.
- Öppnande och överlämnande frågor – öppnar för den handleddes delaktighet i handledningssamtalet
- Utvecklande och fördjupande frågor – stimulerar till att motivera, fördjupa resonemang
- Utmanande och problematiserande frågor – triggar ytterligare till att motivera, förklara och ibland argumentera för sina val (J. Magnusson 2021)
I ett traditionellt handledningssamtal är handledaren ofta ’experten’ (mästar-lärling-modeller) som ställer frågor och som därmed leder samtalet och styr interaktionen. Ett utforskande handledningssamtal ligger mer i linje med vad bland annat kallats för partnerskapsmodellen, eller personcentrerad handledning där den handledda är delaktig i ett mer symmetriskt samtal.
En sådan symmetri byggs upp bland annat genom vilka frågor som ställs och hur dessa ställs. Genom frågor möjliggörs för den som handleds att ta initiativ, planera, fatta egna underbyggda beslut. Den man handleder får ett större inflytande över sitt lärande och därmed också möjlighet att bli mer självstyrd och självständig. (J. Magnusson 2021).
Vid ett utforskande samtal liksom vid återkoppling i dialog handlar det om att ta reda på hur någon resonerat och därför handlat på ett visst sätt, snarare än att innan bestämma sig för att handlingen var fel och behöver korrigeras.
Metoden innebär att skapa en miljö som både är trygg och tillräckligt utmanande för fördjupade reflektioner. Modellen används bland annat vid simulator- och team-träning, vid medarbetarsamtal och i undervisning.
Modellen kan användas både när du vill ta upp något med en person handleder som du är bekymrad över (ett tveksamt beslut etc) och med någon du handleder som fungerar bra i arbetet men som behöver utmanas för att utvecklas professionellt. Här kan ni behöva lite mer tid på er för fördjupade reflektioner.
Ett utforskande samtal skiljer sig från samtal där handledaren vill ha svar på mer riktade frågor.
Utforskande samtal är autonomistödjande och tränar den handledde i att fatta underbyggda, självständiga beslut.
Handledning som utforskar kan leda till lärande för båda parter.
Ett exempel på en AT-läkares upplevelse av ett utforskande handledningssamtal ser du längst ner på sidan. En annan typ av handledningssamtal som kan vara till hjälp efter en kritisk händelese är “Avlastande handledningssamtal“.
Utgångspunkten för utforskande är ett förhållningssätt som bygger på:
- intresse och nyfikenhet på den andres upplevelser, erfarenheter och tankar kring en situation
- respekt för den andres upplevelse, känslor och tankar (att inte döma eller utgå ifrån att någon känner eller tänker “fel”)
- värdet av att vara öppen och ärlig i sin egen uppfattning och av återkoppling
Frame-based feedback/utforskande samtal – en modell med hypotes
Strategin innebär att du som handledare:
1. Delger vad du observerat
” jag la märke till att …”
2. Framställer en hypotes
“jag tolkar det som att du tänkte att patienten skulle må bättre av att du...”
3. Ställer öppna, utforskande frågor för att utforska hur den andre tänker och vilka utgångspunkter som låg till grund för handlingen
“Stämmer detta eller är jag på helt fel spår..?” Berätta hur du tänkte där?” “Vad var som gjorde att..?” “Hur reagerade…?” etc.
4. Ger din bild av situationen, hur du själv hade agerat, ger konstruktiv feedback och feedforward.
“Jag uppfattar situationen som … och jag skulle absolut välja att …här”. “Bra att du….det tror jag var till stor hjälp..””I den här situationen hade jag också .. “Nästa gång pröva att …och se hur det funkar .. ” Nästa gång, undvik att … då det kan …” “Ett förslag är att du….” etc
Filmer
Nedan hittar du exempel på samtal där handledaren har olika förhållningssätt, icke-utforskande respektive mer utforskande, vilket får olika konsekvenser. Ingen av dessa är regelrätta demonstrationsfilmer utan är tänkta att utgöra ett underlag för diskussion om handledningssamtal. Scenerna utspelar sig på en vårdcentral. Jakob och Tiia i filmerna är handledare/läkare respektive läkarstudenter men agerar här skådespelare och spelar roller för diskussionens skull.
Titta gärna på filmerna några stycken tillsammans och diskutera
- användbarheten av denna typ av samtal
- idéer till hur samtalen skulle kunna bli än mer användbara för professionell utveckling
En AT-läkares tankar om utforskande samtal!
Studenten och jag var överens om att man snarare tenderar att hamna bredvid varandra än på motsatta sidor av förhandlingsbordet när man för ett meningsfullt och utforskande samtal. Att vända blicken inåt kan vara ett värdefullt första steg innan man kan inleda meningsfulla och utforskande samtal. Syftet med ett djupare samtal är inte bara att kommunicera vad den andra personen behöver förbättra, utan även att förstå den egna, dvs.studentens respektive handledarens utgångspunkt.
Vid utforskande samtal ger vi andra en möjlighet att relatera till oss, och att förstå och mötas med empati. Vi får förståelse för vår omgivning när vi bygger förtroendefulla relationer, ett utforskande samtal bidrar till vår förståelse. Det andra steget på vägen till meningsfulla samtal, som studenten kommunicerade, är att avsätta tid. Ta den hjälp du behöver och avsätt tid som en del i att arbeta aktivt med den egna utvecklingen. Vi tror att man vinner mycket på att etablera en berättarkultur på våra framtida arbetsplatser där medarbetarna vågar dela med sig av sina berättelser om framgångar och motgångar.
Reflektion hjälper hjärnan att bli mer fokuserad och närvarande, vilket blivit alltmer nödvändigt på de snabba och ständigt föränderliga arbetsplatserna. Att reagera känslomässigt på sin omgivning är en del av den mänskliga naturen. När du väl accepterar att du är ansvarig för dina reaktioner öppnar du upp en djupare reflektion. Vi mår bra när vi får konstruktiv och helst positiv respons. När du känner dig uppskattad och omtyckt blir det också lättare att hantera förändringar som uppkommer – även negativa sådana. Istället för att titta på det som inte fungerar, med risk att dras ner i en negativ känslospiral, blir det då lättare att känna glädje av det som fortfarande fungerar på jobbet. Utforskande samtal leder till nyfikenhet, reflektion och erfarenhets utbyte med andra, vilket skapar förutsättningar för utveckling.
För att ge meningsfull feedback och feedforward måste vi förstå den andra personens perspektiv, varför de gör som de gör och vad vi kan lära oss av dem. Att förstå studentens perspektiv kan därför bidra till bättre handledning och bör vara ett mål för framtida handledning.
Jag vill handleda / Utforskande återkopplings- och handledningssamtal
Utforskande återkopplings- och handledningssamtal
Utforskande handledningssamtal är samtal som ger tillfälle till ömsesidig reflektion. Som handledare är man transparent med sitt eget perspektiv och samtidigt nyfiken på den andres sätt att resonera. Återkopplingen är inte fokuserad på en leverans av omdömen utan sker i dialog.
Utforskande samtal och återkoppling
Återkoppling som ges i en dialog med den man handleder, ett samtal där man lyssnar på och möter den handleddas egna känslor, tankar och resonemang kan öppna för en mer jämställd interaktion och du kan som handledare få ett bättre underlag för att anpassa din återkoppling till den handleddas behov och utgångspunkter.
Om du observerat en kollega under utbildning/student kan du bättre anpassa dina förslag och idéer för utveckling genom att inleda med att använda en öppen fråga/öppna frågor och ta del av hur den du handleder själv tänker, dennas egna förslag på hur hen kan komma vidare och vilka känslor som ev uppstod i situationen. I en återkopplingssituation kan du som handledare fungera som facilitator där du kanske inte ens behöver ge återkopplingen du tänkt då den du handleder själv kommer fram till samma förslag. Detta hindrar inte att du kan bidra med dina observationer och dina synpunkter och perspektiv baserat på kunskaper och erfarenheter. (Vill du läsa mer se högerspalten.)
En enkel modell för återkoppling i dialog – Utgå ifrån en observation du själv gjort eller en frågeställning/annat den handledda vill ha återkoppling på:
Mer om utforskande handledningssamtal
Utforskande frågor
Frågor kan utformas och användas på många olika sätt och få olika typer av funktioner i ett utforskande samtal.
- Öppnande och överlämnande frågor – öppnar för den handleddes delaktighet i handledningssamtalet
- Utvecklande och fördjupande frågor – stimulerar till att motivera, fördjupa resonemang
- Utmanande och problematiserande frågor – triggar ytterligare till att motivera, förklara och ibland argumentera för sina val (J. Magnusson 2021)
I ett traditionellt handledningssamtal är handledaren ofta ’experten’ (mästar-lärling-modeller) som ställer frågor och som därmed leder samtalet och styr interaktionen. Ett utforskande handledningssamtal ligger mer i linje med vad bland annat kallats för partnerskapsmodellen, eller personcentrerad handledning där den handledda är delaktig i ett mer symmetriskt samtal.
En sådan symmetri byggs upp bland annat genom vilka frågor som ställs och hur dessa ställs. Genom frågor möjliggörs för den som handleds att ta initiativ, planera, fatta egna underbyggda beslut. Den man handleder får ett större inflytande över sitt lärande och därmed också möjlighet att bli mer självstyrd och självständig. (J. Magnusson 2021).
Vid ett utforskande samtal liksom vid återkoppling i dialog handlar det om att ta reda på hur någon resonerat och därför handlat på ett visst sätt, snarare än att innan bestämma sig för att handlingen var fel och behöver korrigeras.
Metoden innebär att skapa en miljö som både är trygg och tillräckligt utmanande för fördjupade reflektioner. Modellen används bland annat vid simulator- och team-träning, vid medarbetarsamtal och i undervisning.
Modellen kan användas både när du vill ta upp något med en person handleder som du är bekymrad över (ett tveksamt beslut etc) och med någon du handleder som fungerar bra i arbetet men som behöver utmanas för att utvecklas professionellt. Här kan ni behöva lite mer tid på er för fördjupade reflektioner.
Ett utforskande samtal skiljer sig från samtal där handledaren vill ha svar på mer riktade frågor.
Utforskande samtal är autonomistödjande och tränar den handledde i att fatta underbyggda, självständiga beslut.
Handledning som utforskar kan leda till lärande för båda parter.
Ett exempel på en AT-läkares upplevelse av ett utforskande handledningssamtal ser du längst ner på sidan. En annan typ av handledningssamtal som kan vara till hjälp efter en kritisk händelese är “Avlastande handledningssamtal“.
Utgångspunkten för utforskande är ett förhållningssätt som bygger på:
- intresse och nyfikenhet på den andres upplevelser, erfarenheter och tankar kring en situation
- respekt för den andres upplevelse, känslor och tankar (att inte döma eller utgå ifrån att någon känner eller tänker “fel”)
- värdet av att vara öppen och ärlig i sin egen uppfattning och av återkoppling
Frame-based feedback/utforskande samtal – en modell med hypotes
Strategin innebär att du som handledare:
1. Delger vad du observerat
” jag la märke till att …”
2. Framställer en hypotes
“jag tolkar det som att du tänkte att patienten skulle må bättre av att du...”
3. Ställer öppna, utforskande frågor för att utforska hur den andre tänker och vilka utgångspunkter som låg till grund för handlingen
“Stämmer detta eller är jag på helt fel spår..?” Berätta hur du tänkte där?” “Vad var som gjorde att..?” “Hur reagerade…?” etc.
4. Ger din bild av situationen, hur du själv hade agerat, ger konstruktiv feedback och feedforward.
“Jag uppfattar situationen som … och jag skulle absolut välja att …här”. “Bra att du….det tror jag var till stor hjälp..””I den här situationen hade jag också .. “Nästa gång pröva att …och se hur det funkar .. ” Nästa gång, undvik att … då det kan …” “Ett förslag är att du….” etc
Filmer
Nedan hittar du exempel på samtal där handledaren har olika förhållningssätt, icke-utforskande respektive mer utforskande, vilket får olika konsekvenser. Ingen av dessa är regelrätta demonstrationsfilmer utan är tänkta att utgöra ett underlag för diskussion om handledningssamtal. Scenerna utspelar sig på en vårdcentral. Jakob och Tiia i filmerna är handledare/läkare respektive läkarstudenter men agerar här skådespelare och spelar roller för diskussionens skull.
Titta gärna på filmerna några stycken tillsammans och diskutera
- användbarheten av denna typ av samtal
- idéer till hur samtalen skulle kunna bli än mer användbara för professionell utveckling
En AT-läkares tankar om utforskande samtal!
Studenten och jag var överens om att man snarare tenderar att hamna bredvid varandra än på motsatta sidor av förhandlingsbordet när man för ett meningsfullt och utforskande samtal. Att vända blicken inåt kan vara ett värdefullt första steg innan man kan inleda meningsfulla och utforskande samtal. Syftet med ett djupare samtal är inte bara att kommunicera vad den andra personen behöver förbättra, utan även att förstå den egna, dvs.studentens respektive handledarens utgångspunkt.
Vid utforskande samtal ger vi andra en möjlighet att relatera till oss, och att förstå och mötas med empati. Vi får förståelse för vår omgivning när vi bygger förtroendefulla relationer, ett utforskande samtal bidrar till vår förståelse. Det andra steget på vägen till meningsfulla samtal, som studenten kommunicerade, är att avsätta tid. Ta den hjälp du behöver och avsätt tid som en del i att arbeta aktivt med den egna utvecklingen. Vi tror att man vinner mycket på att etablera en berättarkultur på våra framtida arbetsplatser där medarbetarna vågar dela med sig av sina berättelser om framgångar och motgångar.
Reflektion hjälper hjärnan att bli mer fokuserad och närvarande, vilket blivit alltmer nödvändigt på de snabba och ständigt föränderliga arbetsplatserna. Att reagera känslomässigt på sin omgivning är en del av den mänskliga naturen. När du väl accepterar att du är ansvarig för dina reaktioner öppnar du upp en djupare reflektion. Vi mår bra när vi får konstruktiv och helst positiv respons. När du känner dig uppskattad och omtyckt blir det också lättare att hantera förändringar som uppkommer – även negativa sådana. Istället för att titta på det som inte fungerar, med risk att dras ner i en negativ känslospiral, blir det då lättare att känna glädje av det som fortfarande fungerar på jobbet. Utforskande samtal leder till nyfikenhet, reflektion och erfarenhets utbyte med andra, vilket skapar förutsättningar för utveckling.
För att ge meningsfull feedback och feedforward måste vi förstå den andra personens perspektiv, varför de gör som de gör och vad vi kan lära oss av dem. Att förstå studentens perspektiv kan därför bidra till bättre handledning och bör vara ett mål för framtida handledning.