Planera och introducera
För att kunna vara delaktig i och genomföra läkararbete som leder till ändamålsenligt lärande behövs planering och introduktion på flera nivåer. Innehåll och genomförande på de olika nivåerna kan komplettera och vara vägledande för varandra.
Arbetslaget / arbetsplatsen
– Hur får adepter kännedom om, förstår och tillämpar rutiner och samarbetsformer samt vad som förväntas av dem?
Exempel…….
– Vad vet medarbetarna om de adeptgrupper som deltar i arbetslaget och hur kan de bidra till adepters introduktion?
Exempel…….
Kliniken / vårdcentralen
– Vilka samverkar för att förbereda ankomst av och introducera olika adeptgrupper? (studierektorer/klinikansvariga/ VFU-ansvariga, chefer, administratörer/lärosäte)
Exempel…….
– Vad behöver introduktionsprogram innehålla och hur genomförs de så att adeptgrupperna för bra utsättningar att arbeta/lära?
Medicinkliniken Skellefteå AT-läkare
Den inledande introduktionen lägger grunden för att förstå sammanhang och arbetsuppgifter
Från att se lokaler och att lära känna, till att möta specialistläkare i akut kurs och träna i scenarioövningar, till olika administrativa rutiner. Cecilia Johansson AT-studierektor berättar.
- Välkommen till Skellefteå Medicin-geriatrik. (PDF) Ett exempel på detaljerad skriftlig introduktion.
AT vid medicinkliniken i Skellefteå presenteras i sin helhet under goda exempel.
AT-läkarnas introduktion på psykiatriska kliniken Eksjö ger en grund för att bli legitima medarbetare. AT-ansvariga läkarna Madelene Hultgren-Neese, ST-läkare i psykiatrin, specialist i gynekologi och Karin Lundberg-Olsson överläkare inom psykiatri berättar.
AT vid psykiatriska kliniken i Höglandssjukhuset Eksjö presenteras i sin helhet under goda exempel.
Fler exempel ….
Sjukhuset / primärvårdsområdet och övergripande regionnivå
Samverkan kan vara aktuellt mellan flera funktioner; övergripande studierektorer/VFU-ansvariga/HR/iutbildningsorganisation/lärosäten
– Vad på övergripande nivå behöver planeras och introduceras till olika adeptgrupper (enskilt och tillsammans) och hur genomförs det?
Förslag på möjligt innehåll: Organisation för adeptgruppen, Sekretess, IT-access, patientsäkerhet – kanske länk till websidor
Exempel…
– Vilken typ av planering/introduktion på övergripande nivå behöver handledare och andra medarbetare för att kunna stödja adepter i kliniskt arbeta och lärande. Hur genomförs denna planering/introduktion?
Exempel…
Lärosäten
Vilken typ av information/introduktion behöver handledare och studenter inför VFU, VFU-ansvariga, personer med ledningsuppdrag från lärosäten och hur förmedlas den?
JoBHS obligatorisk webutbildning vid KI för alla studenter inför första VFU
Fler exempel…
… / Förutsättningar för handledning och lärande / Planera och introducera