Workshop: När vi inte når fram med vår återkoppling
Om aktiviteten I denna aktivitet utgår ni från ett förhållningsätt till återkoppling, som kallas för growth mindset - ett dynamiskt tankesätt. Deltagarna diskuterar hur man kan agera när återkoppling inte når fram eller när [...]
Workshop: Podd för en “journal club” på temat handledning och lärande
Om aktiviteten I denna aktivitet går ni igenom hur ni kan ha en journal club på teamet handledning och lärande. En Journal Club är ett tillfälle för att på ett informellt och kollegialt sätt [...]
Digitala verktyg för bland annat quiz
Nedan hittar du olika förslag på digitala verktyg. Digitala verktyg kan användas för att exempelvis skriva frågor och skapa quiz som deltagare kan svara på i realtid. Du kan snabbt sammanställa och visualisera deltagarnas [...]
Workshop: Är vi förebilder som handledare?
Om aktiviteten I denna aktivitet identifierar och problematiserar ni konkreta beteenden hos handledare ni uppfattar som förebilder, samt vilka normer och värderingar på er arbetsplats som påverkar handledarbeteenden. Uppskattad tid för aktiviteten ca 45-60 [...]
Workshop: Fikapaus – hur hanterar ni skitsnack?
Om aktiviteten I denna aktivitet problematiserar ni hur man agerar när värderande och nedvärderande kommentarer nämns om kollegor genom att använda en modell för etisk analys. Uppskattad tid till aktiviteten ca en timme. Syfte [...]
Workshop: Ger vi användbar återkoppling?
Om aktiviteten I denna aktivitet tittar ni på en eller fler filmer tillsammans, problematiserar användbarheten av den återkoppling ni sett på filmen i mindre grupper och ger förslag på hur återkoppling kan bli användbar. [...]
Workshop: Pröva en modell för utveckling av kliniska resonemang
Om aktiviteten I denna aktivitet prövar ni en eller flera modeller framtagna för att stimulera utveckling av kliniska resonemang. Ni prövar dessa i mindre grupper och utgår från kortare fallbeskrivningar. Modellerna skiljer sig åt, [...]
Workshop: Stämmer studenternas bild av lärandemiljön överens med vår egen?
Om aktiviteten Här genomför ni som handleder läkarstudenter en skattning av hur ni själva uppfattar lärandemiljön på er arbetsplats. Denna jämför ni med hur studenterna uppfattar lärandemiljön. Ni diskuterar eventuella diskrepanser mellan er egen [...]
Workshop: Skatta er egen handledning – är den autonomistödjande?
Om aktiviteten I denna aktivitet ska ni skatta er egen handledning och identifiera områden att prioritera för att utveckla handledningen tillsammans. Uppskattad tid för aktiviteten ca en timme. Syfte att tillsammans utveckla handledningen av [...]
Workshop: Spela spelet HUSET om lärandekultur
Om aktiviteten I denna aktivitet spelar ni ett spel som kan användas för att synliggöra den ibland outtalade professionella kultur som råder på en arbetsplats, ibland i konkurrens med de formella målsättningar för professionalism, [...]