Patienters medverkan i undervisning
Vilka etiska riktlinjer bör vi känna till och förhålla oss till som handledare?
Exempel på utformning av AT
Här hittar du exempel på hur man organiserat och arbetat med AT i olika delar av landet. Du får tips på hur man kan strukturera AT, skapa en meningsfull introduktion, planera för effektiv handledning, och samarbeta med ledningar för att skapa goda förutsättningar för AT-läkares lärande och professionella utveckling under sin tjänstgöring.
Interprofessionellt lärande
På läkarutbildningarna finns utbildningsmoment och verksamhetsförlagd /verksamhetsintegrerad utbildning som genomförs tillsammans med studenter och yrkesverksamma från olika professioner. I en artikel i Läkartidningens beskrivs Linköpings läkarprogram som "bäst i klassen" när det gäller interprofessionellt lärande (IPL). Du hittar artikeln om IPL på nya läkarprogrammet i högerspalten. Nedan ges exempel på några inter- eller tvärprofessionella aktiviteter på läkarprogrammet i Lund.
Om det 6-åriga läkarprogrammet och BT
Från och med den 21 juli 2021 är läkarutbildning i Sverige en 12 terminer lång utbildning. Det innebär att läkarprogrammet blir en termin längre än den tidigare på 5,5 år och loch ger legitimation direkt efter examen. Du som går det nya läkarprogrammet med start hösten 2021 kommer inte att genomföra den allmäntjänstgöringen (AT) på 18 månader som tidigare krävdes för en legitimation. Istället införs den ettåriga bastjänstgöringen (BT) som också blir den första delen i specialistläkarutbildningen (ST).
Om en student brister i basalt professionellt förhållningssätt
Kan en student bli underkänd? Som handledare kan det vara svårt att veta vilka krav man kan ställa på studenter på olika terminer i professionellt förhållningssätt. Avviker studenten så pass mkt att du behöver agera som handledare och rapportera vidare?
En omvänd (“flipped”) handledning i undersökningsteknik
Denna modell innebär att man använder filmer som visar hur man genomför t ex en procedur eller en statusundersökning. Som student/läkare under utbildning kan man förbereda sig innan handledningssituationen genom att titta på filmen [...]
Modell Peytons – fyra steg för färdighetsträning
Denna modell är lämplig för träning av färdighet vid praktiska moment. Syftet att underlätta för adepten att mer patientsäkert utföra ett moment genom ett mellansteg mellan observation, instruktion och eget utförande.
Modeller för hypotesprövning
Här hittar du en enkel modell för hypotesprövning i tre steg som stimulerar till att formulera argument för och emot en diagnos eller ett beslut (SDR) och en checklista för diagnostiskt resonemang (SEA TOW)
Modell SNAPPS – den handledda styr
Denna modell är lämplig när ni har lite mer tid . Syftet är att låta den du handleder få ordentligt med utrymme att fullfölja sina resonemang kring t ex diagnos och åtgärd innan du som handledare går in.
OMP – “En-minuts-modellen”
Denna modell är lämplig att använda vid patientmöten på t ex akuten. Syftet är att stimulera den du handleder att själv resonera samt som handledare kortfattat instruera och ge återkoppling även när tiden är knapp.