Planera för studenternas lärande och handledning
Om du är studentansvarig är det bra att ha en plan för hur studenterna ska kunna delta i det kliniska arbetet och få den handledning och återkoppling de behöver under sin placering på din arbetsplats.
Skatta din egen handledning
Gör en självvärdering av din kliniska handledning med hjälp av formuläret "the Maastricht Clinical Teaching Questionnaire" - självvärderingsversion. Fyll i dina styrkor och vad du vill utveckla i din handledning. Sätt upp rimliga och nåbara mål.
Utvärdera lärandeklimat och handledning
Skatta själv och jämför med andras uppfattning om lärandeklimatet Här hittar du verktyg att använda för utvärdering av lärandeklimat och handledning på din arbetsplats. Verktygen är forskningsbaserade frågeformulär ni kan använda antingen i pappersform [...]
Aktivt lärande
I ett stort antal studier har man funnit att läkarstudenter får mer ut av sin kliniska praktik och bättre läranderesultat om de får vara aktiva. Att delta i arbetet, föra kliniska resonemang och diskussioner [...]
Likarätt, inkludering och motverka diskriminering
Inkludering, delaktighet och lika rättigheter är viktiga faktorer för att en lärandemiljö ska uppfattas som gynnsam och positiv. Det gäller t ex upplevelser av bemötande av dig själv och andra (patienter, studenter, personal) och [...]
Avlastande handledningssamtal
”Jag tycker att det är viktigt att lägga ner möda i skuldproblematik. Man måste kanske hjälpa personen mer med frågor och påståenden än vid t ex sorgen. Sorgen är trots allt på något sätt [...]
Examination, bedömning
En examination utgör underlag för betygssättning vilket på svenska läkarprogram innebär att du antingen kan bli godkänd eller inte godkänd, inga andra betygsnivåer finns. Som handledare är det inte du som examinerar utan för varje kurs är det en utsedd examinator som gör en sammanlagd bedömning av huruvida varje enskild student är godkänd på kursen eller inte.
Vad ska studenterna lära sig?
När en student kommer till din arbetsplats är det en fördel om både studenten och du som handledare har klart för er vad studenten förväntas få träna på på respektive kurs/termin och vilka mål [...]
Är du en förebild som handledare?
People will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel. Citatet är från Maya Angelou och Stina H., AT-läkare [...]
Studenter vittnar om stora variationer i lärandeklimat
Uppfattningar om lärandemiljön under en placering har visat sig påverka inte bara lärandeprocessen utan även framtida val av specialitet och var de vill arbeta.