Jag vill handleda / Modell för etisk analys
Modell för etisk analys
Om modellen
Modellen inspirerad av en modell för etisk analys framtagen av Sveriges arbetsterapeuters etiska råd och modifierad i samarbete med Jenny Lindberg, Lunds universitet, Medicinska fakulteten, specialist i allmänmedicin, forskarstuderande i Medicinsk etik och ansvarig för strimman professionell utveckling läkarprogrammet LU. Tanken med modellen är att utifrån en fallbeskrivning baserad på egna erfarenheter (alternativt fallexempel ni hittar på sidan för "Fallbeskrivningar" ) problematisera etiskt och professionellt förhållningssätt och identifiera handlingsalternativ genom att använda en struktur för etisk analys. De fallexempel och filmer du hittar i materialet på sidan "Fallbeskrivningar" är skapade för att väcka diskussion kring etik, normer och värderingar på en arbetsplats och hur dessa påverkar handlingar och lärandemiljö. Modellen ger en metod för att genomlysa och diskutera handlingsalternativ utifrån en mångfacetterad genomgång av olika perspektiv. Se t ex fall 17 på sidan för "Fallbeskrivningar".
Taveluppställning för etisk analys
En första formulering av problemet
Vad är problemet och vems är problemet? Finns flera problem och vilket problem är i så fall det viktigaste för dig eller någon annan att agera på? Är detta ett rent etiskt problem eller finns det ekonomiska politiska och juridiska aspekter som behöver klarläggas? Vilka relationer är det egentligen som är berörda av problemet? Vilka värden och normer står eventuellt i konflikt med varandra och vems intresse ska i första hand tillvaratas? Vilka värden eftersträvas av de olika inblandade.
Analys av problemet
Behöver du någon mer information innan du kan agera? Hur tar du i så fall, på ett rimligt sätt, fram de fakta som behövs? Finns det något i handledarens eller professionens etiska principer eller etiska kod, alternativt lagar och regler, som relaterar till detta? Finns det andra vägledande etiska principer att beakta? Vilka olika handlingsalternativ finns för dig respektive andra berörda? Vad finns det eventuellt för etiska risker med dessa alternativ? Kan du utesluta något alternativ som orimligt i relation till etisk värdegrund, lagar och regler påmarbetsplatsen?
Beslut och handling
Vilket handlingsalternativ uppfattar du som det rimligaste att göra i första hand?
Exempel på etisk kod för kliniska handledare*
- Visar professionella värderingar som respekt, rättvisa, lyhördhet, omsorg, medkänsla, empati, tillit och integritet.
- De stödjer och respekterar alla människors värdighet och allmänmänskliga rättigheter, inkluderat patienter, närstående, och kollegor inklusive blivande kollegor som studenter och andra under utbildning.
- Inkluderar läraktiviteter som berör professionella värderingar, etiska resonemang och beslutsfattande och belyser kulturella normer, mångfaldsperspektiv, likarätt och diskriminering.
*Inspirerad av ICN:s etiska kod för sjuksköterskor samt etisk kod för arbetsterapeuter framtagen av Sveriges arbetsterapeuters etiska råd.
Jag vill handleda / Modell för etisk analys
Modell för etisk analys
Om modellen
Modellen inspirerad av en modell för etisk analys framtagen av Sveriges arbetsterapeuters etiska råd och modifierad i samarbete med Jenny Lindberg, Lunds universitet, Medicinska fakulteten, specialist i allmänmedicin, forskarstuderande i Medicinsk etik och ansvarig för strimman professionell utveckling läkarprogrammet LU. Tanken med modellen är att utifrån en fallbeskrivning baserad på egna erfarenheter (alternativt fallexempel ni hittar på sidan för "Fallbeskrivningar" ) problematisera etiskt och professionellt förhållningssätt och identifiera handlingsalternativ genom att använda en struktur för etisk analys. De fallexempel och filmer du hittar i materialet på sidan "Fallbeskrivningar" är skapade för att väcka diskussion kring etik, normer och värderingar på en arbetsplats och hur dessa påverkar handlingar och lärandemiljö. Modellen ger en metod för att genomlysa och diskutera handlingsalternativ utifrån en mångfacetterad genomgång av olika perspektiv. Se t ex fall 17 på sidan för "Fallbeskrivningar".
Taveluppställning för etisk analys
En första formulering av problemet
Vad är problemet och vems är problemet? Finns flera problem och vilket problem är i så fall det viktigaste för dig eller någon annan att agera på? Är detta ett rent etiskt problem eller finns det ekonomiska politiska och juridiska aspekter som behöver klarläggas? Vilka relationer är det egentligen som är berörda av problemet? Vilka värden och normer står eventuellt i konflikt med varandra och vems intresse ska i första hand tillvaratas? Vilka värden eftersträvas av de olika inblandade.
Analys av problemet
Behöver du någon mer information innan du kan agera? Hur tar du i så fall, på ett rimligt sätt, fram de fakta som behövs? Finns det något i handledarens eller professionens etiska principer eller etiska kod, alternativt lagar och regler, som relaterar till detta? Finns det andra vägledande etiska principer att beakta? Vilka olika handlingsalternativ finns för dig respektive andra berörda? Vad finns det eventuellt för etiska risker med dessa alternativ? Kan du utesluta något alternativ som orimligt i relation till etisk värdegrund, lagar och regler påmarbetsplatsen?
Beslut och handling
Vilket handlingsalternativ uppfattar du som det rimligaste att göra i första hand?
Exempel på etisk kod för kliniska handledare*
- Visar professionella värderingar som respekt, rättvisa, lyhördhet, omsorg, medkänsla, empati, tillit och integritet.
- De stödjer och respekterar alla människors värdighet och allmänmänskliga rättigheter, inkluderat patienter, närstående, och kollegor inklusive blivande kollegor som studenter och andra under utbildning.
- Inkluderar läraktiviteter som berör professionella värderingar, etiska resonemang och beslutsfattande och belyser kulturella normer, mångfaldsperspektiv, likarätt och diskriminering.
*Inspirerad av ICN:s etiska kod för sjuksköterskor samt etisk kod för arbetsterapeuter framtagen av Sveriges arbetsterapeuters etiska råd.