Jag vill handleda / Handleda i patientcentrad konsultationsmetodik
Handleda i patientcentrad konsultationsmetodik
Av Lena Åström, allmänläkare och lärare på läkarprogrammet Lunds universitet
Patientcentrerad konsultation i tre delar
Modellen patientcentrerad konsultation i tre delar, ibland kallad Kalymnosmodellen, används på alla läkarprogram i Sverige samt på konsultationskurser för ST-läkare. Handledning sker ofta i samband med återkoppling efter medsittning.
Översiktsbilden ovan av den patientcentrerad konsultationsmodellen i tre delar kan du använda för att följa studentens samtal. Är du ovan vid handledning i konsultationsmetodik kan du ha nytta av en stödmall för vad du ska titta efter och ge återkoppling på. Se även tips om hur återkoppling generellt lämpligen ges. Till höger under “jag vill läsa mer..” hittar du artiklar om modellen.
Stödmall för handledare vid observation av patientcentrerad patientkonsulation
Filmade patientsamtal
Ett bra sätt att få den handledde att utvecklas är att tillsammans på avsatt handledningstid titta på filmer med patientsamtal, som den handledde spelat in. Det gör dels att den handledde själv kan se saker hen inte tänkt på under samtalet och minskar risken att hen går i försvar eller inte tar till sig din återkoppling. Ni kan då använda filmen som ett diskussionsunderlag och tillsammans titta efter händelser i samtalet som är avgörande för utfallet och diskutera och/eller rollspela alternativa sätt att samtala och se vad det skulle kunna leda till.
Fönstermodellen
Vid handledning, särskilt vid grupphandledning, rekommenderas användande av fönstermodellen, som bl a innebär att var och en i gruppen tillsammans identifierar vilken känsla patienten väcker hos dem och att man gemensamt boostar den som visar sitt inspelade patientsamtal innan utvecklande feedforward ges samt att var och en väljer vad man tar med sig från genomgången. Mer noggranna beskrivningar av modellen hittar du i högerspalten under “Jag vill läsa mer”
Filmer som illustrerar konsultationsmetodiken
Vill du uppdatera dig i konsultationsmetodik finns nedan 5 korta filmer. Se dem i nummerordning för bättre förståelse.
Filmerna har sin utgångspunkt i de professionella aktiviteter en läkarstudent ska vara förberedd för att kunna utföra självständigt efter genomgången grundutbildning, så kallade förtroendebaserade professionella aktiviteter (Entrustable Professional Activities – EPA). Målet med handledningen är att den handledde efter hand ska utveckla sin egna inre handledare.
Patientens del – Smärta axel (del 1)
Läkarens del – Smärta axel (del 2)
Gemensam del – Smärta axel (del 3)
Ett samtal utan struktur – smärta axel (del 4)
Ont i örat (del 5)
Jag vill handleda / Handleda i patientcentrad konsultationsmetodik
Handleda i patientcentrad konsultationsmetodik
Av Lena Åström, allmänläkare och lärare på läkarprogrammet Lunds universitet
Patientcentrerad konsultation i tre delar
Modellen patientcentrerad konsultation i tre delar, ibland kallad Kalymnosmodellen, används på alla läkarprogram i Sverige samt på konsultationskurser för ST-läkare. Handledning sker ofta i samband med återkoppling efter medsittning.
Översiktsbilden ovan av den patientcentrerad konsultationsmodellen i tre delar kan du använda för att följa studentens samtal. Är du ovan vid handledning i konsultationsmetodik kan du ha nytta av en stödmall för vad du ska titta efter och ge återkoppling på. Se även tips om hur återkoppling generellt lämpligen ges. Till höger under “jag vill läsa mer..” hittar du artiklar om modellen.
Stödmall för handledare vid observation av patientcentrerad patientkonsulation
Filmade patientsamtal
Ett bra sätt att få den handledde att utvecklas är att tillsammans på avsatt handledningstid titta på filmer med patientsamtal, som den handledde spelat in. Det gör dels att den handledde själv kan se saker hen inte tänkt på under samtalet och minskar risken att hen går i försvar eller inte tar till sig din återkoppling. Ni kan då använda filmen som ett diskussionsunderlag och tillsammans titta efter händelser i samtalet som är avgörande för utfallet och diskutera och/eller rollspela alternativa sätt att samtala och se vad det skulle kunna leda till.
Fönstermodellen
Vid handledning, särskilt vid grupphandledning, rekommenderas användande av fönstermodellen, som bl a innebär att var och en i gruppen tillsammans identifierar vilken känsla patienten väcker hos dem och att man gemensamt boostar den som visar sitt inspelade patientsamtal innan utvecklande feedforward ges samt att var och en väljer vad man tar med sig från genomgången. Mer noggranna beskrivningar av modellen hittar du i högerspalten under “Jag vill läsa mer”
Filmer som illustrerar konsultationsmetodiken
Vill du uppdatera dig i konsultationsmetodik finns nedan 5 korta filmer. Se dem i nummerordning för bättre förståelse.
Filmerna har sin utgångspunkt i de professionella aktiviteter en läkarstudent ska vara förberedd för att kunna utföra självständigt efter genomgången grundutbildning, så kallade förtroendebaserade professionella aktiviteter (Entrustable Professional Activities – EPA). Målet med handledningen är att den handledde efter hand ska utveckla sin egna inre handledare.
Patientens del – Smärta axel (del 1)
Läkarens del – Smärta axel (del 2)