Jag vill handleda / Filmer för workshops/diskussion om handledning, återkoppling och lärande
Filmer för workshops/diskussion om handledning, återkoppling och lärande
Nedan hittar du ett antal filmer som du kan använda tillsammans med kollegor eller i handledarutbildning för diskussioner om handledning, professionellt bemötande av studenter/kollegor under utbildning, återkoppling eller handledningssamtal. Filmerna är inga instruktionsfilmer och utgör inte exempel på “god” handledning eller användbar återkoppling (med vissa undantag). Snarare är de utformade för att skapa diskussion och generera idéer och förslag till alternativ: Hur hade man kunnat göra istället? Några av filmerna visar samma situation men olika handlingsalternativ. Se och begrunda tillsammans!
Användbar återkoppling….eller inte?
Filmerna nedan demonstrerar återkopplingssituationer, eller patientsamtal att diskutera och pröva att återkoppla på. Dessa är inga instruktionsfilmer utan utgör ett underlag för diskussion om vad som är användbar återkoppling (eller inte) och hur denna kan ges för att stötta utveckling och för att nå relevanta mål. Hur uppfattar du återkopplingen i filmerna? Vilka är skillnaderna mellan feedback och feedforward? Filmerna kan också utgöra underlag för rollspel där ni själva prövar att återkoppla till student eller handledare. Här kan du läsa mer om återkoppling!
Deltagarna i filmerna är handledare, studenter eller kollegor under utbildning (ST/AT/BT-läkare) som alla spelar roller för att skapa diskussion!
Film 1 Jakob, läkarstudent och Nadja handledande läkare – neurostatus och återkoppling
Film 2 Pernilla handledande läkare och Sandra, AT-läkare – återkoppling efter patientmöte
Film 3 Pendletons modell plus feedforward samt presentation av fler modeller
Film 4 Maria, handledande sjuksköterska och Britta, sjuksköterskestudent – utforskande återkoppling eller inte..? Del 1
Film 5 Maria, handledande sjuksköterska och Britta, sjuksköterskestudent – utforskande återkoppling eller inte..? Del 2
Film 6 Elin arbetsterapeutstudent – patientmöte utförandeanalys
Film 7 Elin, arbetsterapeutstudent och Pia, handledare – återkoppling efter utförandeanalys
Patientsamtal – hur ger du återkoppling efter dessa?
Film 8 Patientsamtal 1 – Läkare under utbildning
Film 9 Patientsamtal 2 – Läkare under utbildning
Film 10 Patientsamtal 3 – Läkare under utbildning
Film 11 Patientsamtal 4 – Läkare under utbildning
Film 12 Patientsamtal 5 – Läkare under utbildning
Film 13 Austins fjäril – illustration av feedforward
Film 14 Patientmöte – student. Ge studenten feedforward!
Film 15 Patientmöte – student. Ge studenten feedforward!
Film 16 En film om återkoppling
Denna film är skapad av Malin Sellberg, Specialistfysioterapeut och pedagogisk utvecklare på UoL, Karolinska Institutet
Film 17 Återkoppling via morgonmöte – användbar eller inte?
Filmerna nedan är exempel på handledningsamtal tänkta att väcka diskussion. Se, begrunda, problematisera och pröva alternativ.
Utforskande handledningssamtal
Utforskande samtal är en handledningsmodell som handlar om att ta reda på hur någon resonerat och därför handlat på ett visst sätt, snarare än att innan bestämma sig för att handlingen var fel och behöver korrigeras. Du kan läsa mer om modellen här.
Se filmerna nedan som är tänkta att väcka diskussion kring om de följer modellen eller inte och vad de får för resultat.
Film 18 Jakob, handledande läkare och Tiia, student alternativt läkare under utbildning Film 1
Film 19 Jakob, handledande läkare och Tiia, student alternativt läkare under utbildning Film 2
Film 20 Jakob, handledande läkare och Tiia, student alternativt läkare under utbildning Film 3
Film 21 Jakob, handledande läkare och Tiia, student alternativt läkare under utbildning Film 4
Avlastande handledningssamtal
Ett avlastande handledningssamtal kan lindra påverkan av en stressfylld händelse, och bidra till
- att räta ut ev oklarheter
- känslomässig avreagering
- att underlätta avslut
- att identifiera ytterligare behov av avlastning och samtal
- att hantera skuldproblematik
Filmerna nedan är tänkta att väcka diskussion kring skuldproblematik. Fundera över alternativ till samtalen nedan.
Film 22 Jonas, handledande läkare och Hani, läkare under utbildning – skuld
Film 23 Jonas, handledande läkare och Hani, läkare under utbildning – skuld
Autonomistöd
Nedan en film som är tänkt att väcka diskussion om hur en handledare kan agera i ett patientmöte för att stötta autonomi. Se filmen och problematisera….
Film 24 Jonas, handledande läkare och Mirweis, läkare under utbildning
Film 25 Mirweis, handledande läkare och Sandra, läkare under utbildning – oro för en patient
Film 26 Pernilla, handledande läkare och Sandra, läkare under utbildning – problematisk kollegialitet
Film 27 Maria, handledande sjuksköterska och Britta, sjuksköterskestudent – etik och handledarbemötande Del 1 “..i verkligheten”
Film 28 Maria, handledande sjuksköterska och Britta, sjuksköterskestudent – etik och handledarbemötande Del 1 “..ibland blir det så”
Film 29 Lisa, handledande arbetsterapeut och Elin, arbetsterapeutstudent – Handledningssamtal efter ett klientmöte som berörde…”släpp och gå vidare”
Filmen nedan visar en situationen i ett fikarum. Syftet är att skapa diskussion kring hur man agerar vid och hanterar värderande och nedvärderande kommentarer om kollegor.
Film 30 Fikapaus – hur hanterar man skitssnack?
En variant på utforskande samtal
Synopsis: Frame-Based Feedback is aimed at providing feedback that takes into account the thought processes and perspective of the other person. This requires that the educator take the time to inquire about why the other person choose to act as they did. More often than not, the educator will gain insights into why things happened that can then be used to craft more helpful and effective feedback.
För textning eller svensk automatisk översättning klicka på inställningshjulet!
Film 31
Non-Judgmental eller ”gissa-vad-jag-tänker-på – feedback. En kontrast till utforskande feedback., Handledaren, med ett mindre lyckat resultat, försöker få läkaren under utbildning att själv komma på vad hon behöver utveckla.
Synopsis: In this type of feedback, the attending physician approaches the feedback receiver in an open and supportive manner. However, she does not ever mention the receivers’ main problem. Instead she asks multiple questions hoping that the receiver will identify or guess the problem herself. Often, this approach does not work since most of the time the receiver does not have the insight needed to identify the problem. Thus, this non-judgmental and non-corrective feedback is not recommended since the learner never hears about the concern.
Film 32
Avlastande samtal…eller inte?
Denna film ger först ett exempel på när samtalet inte leder dit handledaren vill och sedan ett exempel på en mer givande debriefing enligt filmskaparna. Fundera över hur detta skulle kunna fungera i din miljö?
Synopsis: Skillfully debriefing a negative outcome can convert a difficult experience into a rich learning opportunity. It is important to create a comfortable space for the learner to share their “frame” (i.e., how they understand the event and its cause). This approach can reveal the specific area that needs attention and the educator can then tailor the educational intervention to the learner. Educators should model a supportive and collaborative approach to addressing medical errors, and assume that the learner’s intention is to provide excellent medical care.
Film 33
Modellens syfte är att stimulera aktivt lärande och utveckling av kliniskt resonerande även när tiden är knapp.
I filmerna nedan ser du exempel på hur modellen kan användas. Du hittar mer info och artiklar om modellen HÄR
I den första filmen resonerar Alice, en läkarstudent, kring en patient hon mött på psykakuten tillsammans med Vibecke, handledare. Filmen har skyltar som ungefärligt visar övergångarna mellan de olika stegen. Alice och Vibecke ger ett exempel på hur OMP kan se ut – det finns andra varianter.
Du kan också ta del av en presentation av modellen från Mayo university. I filmerna som följer ges exempel på en handledningssituation med och utan användning av OMP.
Film 34a Vibeke, handledande läkare och Alice, läkarstudent
Film 34b Vibeke, handledande läkare och Alice, läkarstudent
Film 34c
Film 34d
Film 34e
I filmerna nedan ser du exempel på hur modellen kan användas.
I den första, svenska, filmen är det Alice, en läkarstudent, som resonerar kring en patient hon mött på psykakuten tillsammans med Vibecke, handledare. I filmen ser du skyltar som ungefärligt visar övergångarna mellan de olika stegen.
Film 35 Vibeke, handledande läkare och Alice, läkarstudent
I nästa film ser du ett annat exempel på hur det kan se ut när man använder SNAPPS. Om du önskar filmen textad – klicka på rutan cc bredvid kugghjulet under filmen.
Film 36
Filmerna nedan är filmer skapade av medarbetare på Futurum – akademin för hälsa och vård. De är skapade med humor och tänkta att utgöra underlag för diskussion om handledning och återkoppling. De illustrerar situationer som involverar arbetsterapeuter, fysioterapeuter, sjuksköterska och medicinska sekreterare.
Arbetsterapistudent – Ortosutprovning och återkoppling
Sjuksköterskestudent – Vitala parametrar
Fysioterapistudent – Balansproblem och återkoppling
Medicinsk sekreterare och student – utforskande handlednings- och återkopplingssamtal…eller?
Jag vill handleda / Filmer för workshops/diskussion om handledning, återkoppling och lärande
Filmer för workshops/diskussion om handledning, återkoppling och lärande
Nedan hittar du ett antal filmer som du kan använda tillsammans med kollegor eller i handledarutbildning för diskussioner om handledning, professionellt bemötande av studenter/kollegor under utbildning, återkoppling eller handledningssamtal. Filmerna är inga instruktionsfilmer och utgör inte exempel på “god” handledning eller användbar återkoppling (med vissa undantag). Snarare är de utformade för att skapa diskussion och generera idéer och förslag till alternativ: Hur hade man kunnat göra istället? Några av filmerna visar samma situation men olika handlingsalternativ. Se och begrunda tillsammans!
Användbar återkoppling….eller inte?
Filmerna nedan demonstrerar återkopplingssituationer, eller patientsamtal att diskutera och pröva att återkoppla på. Dessa är inga instruktionsfilmer utan utgör ett underlag för diskussion om vad som är användbar återkoppling (eller inte) och hur denna kan ges för att stötta utveckling och för att nå relevanta mål. Hur uppfattar du återkopplingen i filmerna? Vilka är skillnaderna mellan feedback och feedforward? Filmerna kan också utgöra underlag för rollspel där ni själva prövar att återkoppla till student eller handledare. Här kan du läsa mer om återkoppling!
Deltagarna i filmerna är handledare, studenter eller kollegor under utbildning (ST/AT/BT-läkare) som alla spelar roller för att skapa diskussion!
Film 1 Jakob, läkarstudent och Nadja handledande läkare – neurostatus och återkoppling
Film 2 Pernilla handledande läkare och Sandra, AT-läkare – återkoppling efter patientmöte
Film 3 Pendletons modell plus feedforward samt presentation av fler modeller
Film 4 Maria, handledande sjuksköterska och Britta, sjuksköterskestudent – utforskande återkoppling eller inte..? Del 1
Film 5 Maria, handledande sjuksköterska och Britta, sjuksköterskestudent – utforskande återkoppling eller inte..? Del 2
Film 6 Elin arbetsterapeutstudent – patientmöte utförandeanalys
Film 7 Elin, arbetsterapeutstudent och Pia, handledare – återkoppling efter utförandeanalys
Patientsamtal – hur ger du återkoppling efter dessa?
Film 8 Patientsamtal 1 – Läkare under utbildning
Film 9 Patientsamtal 2 – Läkare under utbildning
Film 10 Patientsamtal 3 – Läkare under utbildning
Film 11 Patientsamtal 4 – Läkare under utbildning
Film 12 Patientsamtal 5 – Läkare under utbildning
Film 13 Austins fjäril – illustration av feedforward
Film 14 Patientmöte – student. Ge studenten feedforward!
Film 15 Patientmöte – student. Ge studenten feedforward!
Film 16 En film om återkoppling
Denna film är skapad av Malin Sellberg, Specialistfysioterapeut och pedagogisk utvecklare på UoL, Karolinska Institutet
Film 17 Återkoppling via morgonmöte – användbar eller inte?
Filmerna nedan är exempel på handledningsamtal tänkta att väcka diskussion. Se, begrunda, problematisera och pröva alternativ.
Utforskande handledningssamtal
Utforskande samtal är en handledningsmodell som handlar om att ta reda på hur någon resonerat och därför handlat på ett visst sätt, snarare än att innan bestämma sig för att handlingen var fel och behöver korrigeras. Du kan läsa mer om modellen här.
Se filmerna nedan som är tänkta att väcka diskussion kring om de följer modellen eller inte och vad de får för resultat.
Film 18 Jakob, handledande läkare och Tiia, student alternativt läkare under utbildning Film 1
Film 19 Jakob, handledande läkare och Tiia, student alternativt läkare under utbildning Film 2
Film 20 Jakob, handledande läkare och Tiia, student alternativt läkare under utbildning Film 3
Film 21 Jakob, handledande läkare och Tiia, student alternativt läkare under utbildning Film 4
Avlastande handledningssamtal
Ett avlastande handledningssamtal kan lindra påverkan av en stressfylld händelse, och bidra till
- att räta ut ev oklarheter
- känslomässig avreagering
- att underlätta avslut
- att identifiera ytterligare behov av avlastning och samtal
- att hantera skuldproblematik
Filmerna nedan är tänkta att väcka diskussion kring skuldproblematik. Fundera över alternativ till samtalen nedan.
Film 22 Jonas, handledande läkare och Hani, läkare under utbildning – skuld
Film 23 Jonas, handledande läkare och Hani, läkare under utbildning – skuld
Autonomistöd
Nedan en film som är tänkt att väcka diskussion om hur en handledare kan agera i ett patientmöte för att stötta autonomi. Se filmen och problematisera….
Film 24 Jonas, handledande läkare och Mirweis, läkare under utbildning
Film 25 Mirweis, handledande läkare och Sandra, läkare under utbildning – oro för en patient
Film 26 Pernilla, handledande läkare och Sandra, läkare under utbildning – problematisk kollegialitet
Film 27 Maria, handledande sjuksköterska och Britta, sjuksköterskestudent – etik och handledarbemötande Del 1 “..i verkligheten”
Film 28 Maria, handledande sjuksköterska och Britta, sjuksköterskestudent – etik och handledarbemötande Del 1 “..ibland blir det så”
Film 29 Lisa, handledande arbetsterapeut och Elin, arbetsterapeutstudent – Handledningssamtal efter ett klientmöte som berörde…”släpp och gå vidare”
Filmen nedan visar en situationen i ett fikarum. Syftet är att skapa diskussion kring hur man agerar vid och hanterar värderande och nedvärderande kommentarer om kollegor.
Film 30 Fikapaus – hur hanterar man skitssnack?
En variant på utforskande samtal
Synopsis: Frame-Based Feedback is aimed at providing feedback that takes into account the thought processes and perspective of the other person. This requires that the educator take the time to inquire about why the other person choose to act as they did. More often than not, the educator will gain insights into why things happened that can then be used to craft more helpful and effective feedback.
För textning eller svensk automatisk översättning klicka på inställningshjulet!
Film 31
Non-Judgmental eller ”gissa-vad-jag-tänker-på – feedback. En kontrast till utforskande feedback., Handledaren, med ett mindre lyckat resultat, försöker få läkaren under utbildning att själv komma på vad hon behöver utveckla.
Synopsis: In this type of feedback, the attending physician approaches the feedback receiver in an open and supportive manner. However, she does not ever mention the receivers’ main problem. Instead she asks multiple questions hoping that the receiver will identify or guess the problem herself. Often, this approach does not work since most of the time the receiver does not have the insight needed to identify the problem. Thus, this non-judgmental and non-corrective feedback is not recommended since the learner never hears about the concern.
Film 32
Avlastande samtal…eller inte?
Denna film ger först ett exempel på när samtalet inte leder dit handledaren vill och sedan ett exempel på en mer givande debriefing enligt filmskaparna. Fundera över hur detta skulle kunna fungera i din miljö?
Synopsis: Skillfully debriefing a negative outcome can convert a difficult experience into a rich learning opportunity. It is important to create a comfortable space for the learner to share their “frame” (i.e., how they understand the event and its cause). This approach can reveal the specific area that needs attention and the educator can then tailor the educational intervention to the learner. Educators should model a supportive and collaborative approach to addressing medical errors, and assume that the learner’s intention is to provide excellent medical care.
Film 33
Modellens syfte är att stimulera aktivt lärande och utveckling av kliniskt resonerande även när tiden är knapp.
I filmerna nedan ser du exempel på hur modellen kan användas. Du hittar mer info och artiklar om modellen HÄR
I den första filmen resonerar Alice, en läkarstudent, kring en patient hon mött på psykakuten tillsammans med Vibecke, handledare. Filmen har skyltar som ungefärligt visar övergångarna mellan de olika stegen. Alice och Vibecke ger ett exempel på hur OMP kan se ut – det finns andra varianter.
Du kan också ta del av en presentation av modellen från Mayo university. I filmerna som följer ges exempel på en handledningssituation med och utan användning av OMP.
Film 34a Vibeke, handledande läkare och Alice, läkarstudent
Film 34b Vibeke, handledande läkare och Alice, läkarstudent
Film 34c
Film 34d
Film 34e
I filmerna nedan ser du exempel på hur modellen kan användas.
I den första, svenska, filmen är det Alice, en läkarstudent, som resonerar kring en patient hon mött på psykakuten tillsammans med Vibecke, handledare. I filmen ser du skyltar som ungefärligt visar övergångarna mellan de olika stegen.
Film 35 Vibeke, handledande läkare och Alice, läkarstudent
I nästa film ser du ett annat exempel på hur det kan se ut när man använder SNAPPS. Om du önskar filmen textad – klicka på rutan cc bredvid kugghjulet under filmen.
Film 36
Filmerna nedan är filmer skapade av medarbetare på Futurum – akademin för hälsa och vård. De är skapade med humor och tänkta att utgöra underlag för diskussion om handledning och återkoppling. De illustrerar situationer som involverar arbetsterapeuter, fysioterapeuter, sjuksköterska och medicinska sekreterare.
Arbetsterapistudent – Ortosutprovning och återkoppling
Sjuksköterskestudent – Vitala parametrar
Fysioterapistudent – Balansproblem och återkoppling
Medicinsk sekreterare och student – utforskande handlednings- och återkopplingssamtal…eller?