Jag vill handleda / Ett “growth” (dynamiskt) eller fixed (statiskt) mindset till återkoppling
Ett “growth” (dynamiskt) eller fixed (statiskt) mindset till återkoppling
Att förstå skillnader mellan ett dynamiskt förhållningssätt (growth mindset) och ett statiskt förhållningssätt (fixed mindset ) till återkoppling och lärande har praktiska implikationer du kan ha nytta av som handledare. Nedan kan du ta del av en presentation av begreppen och hur du kan omsätta dessa i praktiken. Carol Dweck är en psykolog som är känd för sitt arbete om motivation och “mindset“.
Du kan ha särskild nytta av detta om du upplever att den du ger återkoppling till reagerar defensivt, blir arg, besviken eller ledsen över den återkoppling du ger. Ett dynamiskt förhållningssätt innebär bland annat att du som ger återkoppling inte använder återkoppling som positiva eller negativa omdömen av prestationer utan som verktyg för att identifiera relevanta vägar framåt. Ett “du-kan-inte-detta-än” perspektiv. Du kan läsa mer om hur ett “growth mindset” kan appliceras i utbildning inom medicin och hälso och sjukvård här:
(2019) Twelve tips to promote a feedback culture with a growth mind-set: Swinging the feedback pendulum from recipes to relationships, Medical Teacher, 41:6, 625-631
Exempel
Nedan hittar du exempel på hur du konkret kan formulera frågor och återkoppling i dialog med den du handledare för att stimulera till ett dynamiskt förhållningssätt till lärande och utveckling.
Jag vill handleda / Ett “growth” (dynamiskt) eller fixed (statiskt) mindset till återkoppling
Ett “growth” (dynamiskt) eller fixed (statiskt) mindset till återkoppling
Att förstå skillnader mellan ett dynamiskt förhållningssätt (growth mindset) och ett statiskt förhållningssätt (fixed mindset ) till återkoppling och lärande har praktiska implikationer du kan ha nytta av som handledare. Nedan kan du ta del av en presentation av begreppen och hur du kan omsätta dessa i praktiken. Carol Dweck är en psykolog som är känd för sitt arbete om motivation och “mindset“.
Du kan ha särskild nytta av detta om du upplever att den du ger återkoppling till reagerar defensivt, blir arg, besviken eller ledsen över den återkoppling du ger. Ett dynamiskt förhållningssätt innebär bland annat att du som ger återkoppling inte använder återkoppling som positiva eller negativa omdömen av prestationer utan som verktyg för att identifiera relevanta vägar framåt. Ett “du-kan-inte-detta-än” perspektiv. Du kan läsa mer om hur ett “growth mindset” kan appliceras i utbildning inom medicin och hälso och sjukvård här:
(2019) Twelve tips to promote a feedback culture with a growth mind-set: Swinging the feedback pendulum from recipes to relationships, Medical Teacher, 41:6, 625-631
Exempel
Nedan hittar du exempel på hur du konkret kan formulera frågor och återkoppling i dialog med den du handledare för att stimulera till ett dynamiskt förhållningssätt till lärande och utveckling.