Hur agerar vi när en handledare och kollega agerar diskriminerande mot studenter?
Om aktiviteten I denna aktivitet problematiserar ni utifrån ett fiktivt fall hur man agerar när värderande och nedvärderande kommentarer nämns av handledare om studenter genom att använda en modell för etisk analys. Uppskattad tid [...]
Workshop: Podd för en “journal club” på temat handledning och lärande
Om aktiviteten I denna aktivitet går ni igenom hur ni kan ha en journal club på teamet handledning och lärande. En Journal Club är ett tillfälle för att på ett informellt och kollegialt sätt [...]
Workshop: Är vi förebilder som handledare?
Om aktiviteten I denna aktivitet identifierar och problematiserar ni konkreta beteenden hos handledare ni uppfattar som förebilder, samt vilka normer och värderingar på er arbetsplats som påverkar handledarbeteenden. Uppskattad tid för aktiviteten ca 45-60 [...]
Workshop: Fikapaus – hur hanterar ni skitsnack?
Om aktiviteten I denna aktivitet problematiserar ni hur man agerar när värderande och nedvärderande kommentarer nämns om kollegor genom att använda en modell för etisk analys. Uppskattad tid till aktiviteten ca en timme. Syfte [...]
Workshop: Ger vi användbar återkoppling?
Om aktiviteten I denna aktivitet tittar ni på en eller fler filmer tillsammans, problematiserar användbarheten av den återkoppling ni sett på filmen i mindre grupper och ger förslag på hur återkoppling kan bli användbar. [...]
Workshop: Skatta er egen handledning – är den autonomistödjande?
Om aktiviteten I denna aktivitet ska ni skatta er egen handledning och identifiera områden att prioritera för att utveckla handledningen tillsammans. Uppskattad tid för aktiviteten ca en timme. Syfte att tillsammans utveckla handledningen av [...]
Workshop: Hur ger vi återkoppling vid morgonmöten?
Om aktiviteten I denna aktivitet tittar ni på en film tillsammans, diskuterar användbarheten av den återkoppling ni sett på filmen i mindre grupper och ger förslag på hur återkoppling under morgonmöten kan bli mer [...]
EFFECT
Modell för återkoppling till handledare från ST-läkare.
En påminnelse om hur mycket du som handledare betyder
"För mig äringen handledare anonym. De har introducerat mig till sin medicinska sfär och fångat mitt intresse. Handledare som varit medvetna om sin roll har även behandlat mig som en framtida kollega. När jag nu förbereder mig inför att välja min framtida bana tror jag inte på att slumpen avgör vart jag vill söka mig. Jag tror på att erfarenheter av god handledning spelar roll.”
Tema: Utvärdera lärandeklimat och handledning
Här hittar du instrument och formulär för hur du kan utvärdera hur läkare under utbildning och studenter uppfattar handledning och lärandeklimat på din arbetsplats. Du hittar också instrument för hur du kan skatta din egen handledning och lärandemiljö.