Likarätt, inkludering och motverka diskriminering
Inkludering, delaktighet och lika rättigheter är viktiga faktorer för att en lärandemiljö ska uppfattas som gynnsam och positiv. Det gäller t ex upplevelser av bemötande av dig själv och andra (patienter, studenter, personal) och [...]
Examination, bedömning
En examination utgör underlag för betygssättning vilket på svenska läkarprogram innebär att du antingen kan bli godkänd eller inte godkänd, inga andra betygsnivåer finns. Som handledare är det inte du som examinerar utan för varje kurs är det en utsedd examinator som gör en sammanlagd bedömning av huruvida varje enskild student är godkänd på kursen eller inte.
Studenter vittnar om stora variationer i lärandeklimat
Uppfattningar om lärandemiljön under en placering har visat sig påverka inte bara lärandeprocessen utan även framtida val av specialitet och var de vill arbeta.
Patienters medverkan i undervisning
Vilka etiska riktlinjer bör vi känna till och förhålla oss till som handledare?
Exempel på utformning av AT
Här hittar du exempel på hur man organiserat och arbetat med AT i olika delar av landet. Du får tips på hur man kan strukturera AT, skapa en meningsfull introduktion, planera för effektiv handledning, och samarbeta med ledningar för att skapa goda förutsättningar för AT-läkares lärande och professionella utveckling under sin tjänstgöring.
Om det 6-åriga läkarprogrammet och BT
Från och med den 21 juli 2021 är läkarutbildning i Sverige en 12 terminer lång utbildning. Det innebär att läkarprogrammet blir en termin längre än den tidigare på 5,5 år och loch ger legitimation direkt efter examen. Du som går det nya läkarprogrammet med start hösten 2021 kommer inte att genomföra den allmäntjänstgöringen (AT) på 18 månader som tidigare krävdes för en legitimation. Istället införs den ettåriga bastjänstgöringen (BT) som också blir den första delen i specialistläkarutbildningen (ST).
Om en student brister i basalt professionellt förhållningssätt
Kan en student bli underkänd? Som handledare kan det vara svårt att veta vilka krav man kan ställa på studenter på olika terminer i professionellt förhållningssätt. Avviker studenten så pass mkt att du behöver agera som handledare och rapportera vidare?