Återkoppla enligt BURP- Bygg allians, Utforska, Resonera, Planera
BURP (på engelska R2C2) är en modell för coachande handledning vars syfte är att skapa dialog för reflektion och återkoppling inklusive en plan för utveckling också när återkopplingen upplevs som svår att ta till sig.
Pendletons modell för återkoppling
Modellens syfte är att försäkra sig om att den du handleder, både själv och i dialog med handledare (och eventuellt andra) identifierar styrkor, dvs fokuserar på det som fungerade bra, och inte fastnar i [...]
Sandwich-modellen för återkoppling
Modellens syfte är att ge stärkande och utvecklande återkoppling på kort tid. Sandwich-feedback kan ge omedelbar och värdefull information i samband med ett patientmöte.. Sandwichmodellen har problematoiserats då den positiva feedbacken kan uppfattas som mindre genuin och som enbart en strategi för att reducera risken för att feedbackmottagaren går i försvar.
“ARTful” återkoppling i dialog
Ett förhållningssätt och en modell för återkoppling som går i linje med andra modeller för återkoppling i dialog (utforskande återkopplings- och handledningssamtal) är så kallad ARTful återkoppling. Lyssna på podden på samma tema!
Ett “growth” (dynamiskt) eller fixed (statiskt) mindset till återkoppling
Att förstå skillnader mellan ett dynamiskt förhållningssätt (growth mindset) och ett statiskt förhållningssätt (fixed mindset ) till återkoppling och lärande har praktiska implikationer du kan ha nytta av som handledare. Nedan kan du ta [...]
Återkoppla enligt ADAPT – Ask Discuss Ask Plan Together
The “Prepare to ADAPT” (Ask-Discuss-Ask-Plan Together) är en dialogbaserad modell för återkoppling som är tänkt att kunna användas även när man har lite mindre tid på sig.
Workshop: Ger vi användbar återkoppling?
Om aktiviteten I denna aktivitet tittar ni på en eller fler filmer tillsammans, problematiserar användbarheten av den återkoppling ni sett på filmen i mindre grupper och ger förslag på hur återkoppling kan bli användbar. [...]
Workshop: Hur ger vi återkoppling vid morgonmöten?
Om aktiviteten I denna aktivitet tittar ni på en film tillsammans, diskuterar användbarheten av den återkoppling ni sett på filmen i mindre grupper och ger förslag på hur återkoppling under morgonmöten kan bli mer [...]
Poddar för ‘Journal Clubs’ om handledning och lärande
Inlägg av Anna Beck, Distriktsläkare, Studierektor för ST-Läkare Luleå Boden, Allmänläkarkonsult samordnare, Region Norrbotten Nedan hittar du ett antal poddar med tillhörande beskrivningar och webbplatsmaterial som du kan använda tillsammans med kollegor för [...]
Tema: Handleda och återkoppla i anslutning till patientmöte
Här hittar du förhållningssätt eller modeller för handledning eller återkoppling användbara för olika handledningssituationer och kontexter. Du kanske har ont om tid eller vill stötta någon att utveckla sin förmåga att resonera kring diagnos eller åtgärder. Vill du veta mer om aktuellt kunskapsläge vad det gäller användbar återkoppling, feedforward, bedömningsinstrument och skalor finns kortfattad info här.