Om en student brister i basalt professionellt förhållningssätt
Kan en student bli underkänd? Som handledare kan det vara svårt att veta vilka krav man kan ställa på studenter på olika terminer i professionellt förhållningssätt. Avviker studenten så pass mkt att du behöver agera som handledare och rapportera vidare?
En omvänd (“flipped”) handledning i undersökningsteknik
Denna modell innebär att man använder filmer som visar hur man genomför t ex en procedur eller en statusundersökning. Som student/läkare under utbildning kan man förbereda sig innan handledningssituationen genom att titta på filmen [...]
Modell Peytons – fyra steg för färdighetsträning
Denna modell är lämplig för träning av färdighet vid praktiska moment. Syftet att underlätta för adepten att mer patientsäkert utföra ett moment genom ett mellansteg mellan observation, instruktion och eget utförande.
Modeller för hypotesprövning
Här hittar du en enkel modell för hypotesprövning i tre steg som stimulerar till att formulera argument för och emot en diagnos eller ett beslut (SDR) och en checklista för diagnostiskt resonemang (SEA TOW)
Modell SNAPPS – den handledda styr
Denna modell är lämplig när ni har lite mer tid . Syftet är att låta den du handleder få ordentligt med utrymme att fullfölja sina resonemang kring t ex diagnos och åtgärd innan du som handledare går in.
OMP – “En-minuts-modellen”
Denna modell är lämplig att använda vid patientmöten på t ex akuten. Syftet är att stimulera den du handleder att själv resonera samt som handledare kortfattat instruera och ge återkoppling även när tiden är knapp.
Autonomistödjande handledning
Denna övergripande modell passar i många sammanhang där du vill ha ett ökat fokus på ett självstyrt lärande och stöd för självständigt handlande och tänkande. Modellen är en utveckling av mästar-lärling modellen för utveckling av de kognitiva processer som föregår och är en del av en arbetsuppgift tex förmåga att resonera, lösa problem, sätta upp egna mål, identifiera vad man behöver lära sig och hur etc.