Ett “growth” (dynamiskt) eller fixed (statiskt) mindset till återkoppling
Att förstå skillnader mellan ett dynamiskt förhållningssätt (growth mindset) och ett statiskt förhållningssätt (fixed mindset ) till återkoppling och lärande har praktiska implikationer du kan ha nytta av som handledare. Nedan kan du ta [...]
Utforskande återkopplings- och handledningssamtal
Återkoppling i dialog och utforskande handledningssamtal är modeller som ger tillfälle till ömsesidig reflektion där man är transparent med sitt eget perspektiv och samtidigt nyfiken på den andres sätt att resonera.
Återkoppla enligt ADAPT – Ask Discuss Ask Plan Together
The “Prepare to ADAPT” (Ask-Discuss-Ask-Plan Together) är en dialogbaserad modell för återkoppling som är tänkt att kunna användas även när man har lite mindre tid på sig.
Hur agerar vi när en handledare och kollega agerar diskriminerande mot studenter?
Om aktiviteten I denna aktivitet problematiserar ni utifrån ett fiktivt fall hur man agerar när värderande och nedvärderande kommentarer nämns av handledare om studenter genom att använda en modell för etisk analys. Uppskattad tid [...]
Modell för etisk analys
Denna modell för etisk analys är framtagen av Sveriges arbetsterapeuters etiska råd. Tanken är att utifrån en fallbeskrivning baserad på egna erfarenheter (alternativt fallexempel ni hittar här) problematisera etiskt och professionellt förhållningssätt och identifiera handlingsalternativ genom att använda en struktur för etisk analys.
Workshop: Podd för en “journal club” på temat handledning och lärande
Om aktiviteten I denna aktivitet går ni igenom hur ni kan ha en journal club på teamet handledning och lärande. En Journal Club är ett tillfälle för att på ett informellt och kollegialt sätt [...]
Workshop: Är vi förebilder som handledare?
Om aktiviteten I denna aktivitet identifierar och problematiserar ni konkreta beteenden hos handledare ni uppfattar som förebilder, samt vilka normer och värderingar på er arbetsplats som påverkar handledarbeteenden. Uppskattad tid för aktiviteten ca 45-60 [...]
Workshop: Ger vi användbar återkoppling?
Om aktiviteten I denna aktivitet tittar ni på en eller fler filmer tillsammans, problematiserar användbarheten av den återkoppling ni sett på filmen i mindre grupper och ger förslag på hur återkoppling kan bli användbar. [...]
Workshop: Fikapaus – hur hanterar ni skitsnack?
Om aktiviteten I denna aktivitet problematiserar ni hur man agerar när värderande och nedvärderande kommentarer nämns om kollegor genom att använda en modell för etisk analys. Uppskattad tid till aktiviteten ca en timme. Syfte [...]
Workshop: Skatta er egen handledning – är den autonomistödjande?
Om aktiviteten I denna aktivitet ska ni skatta er egen handledning och identifiera områden att prioritera för att utveckla handledningen tillsammans. Uppskattad tid för aktiviteten ca en timme. Syfte att tillsammans utveckla handledningen av [...]