Planera för AT / BT och studenter
Här hittar du exempel på hur AT och BT kan organiseras och hur du kan planera för att ta emot studenter. Du hittar verktyg för att utvärdera hur lärandeklimat och handledning kan uppfattas på din arbetsplats samt ett spel som skapar diskussion om lärandekultur.
Välj ett tema och använd filter för att avgränsa din sökning.
Välj ett tema och använd filter för att avgränsa din sökning.
1. Välj tema
Jag vill:
2. Filtrera din sökning
Bedömning av eller för lärande
På denna sida kan du läsa mer om bedömning för lärande till skillnad mot bedömning av lärande.
Tema: Ta del av exempel på utformning av AT
Här hittar du exempel på hur man organiserat och arbetat med AT i olika delar av landet. Du får tips på hur man kan strukturera AT, skapa en meningsfull introduktion, planera för effektiv handledning och samarbeta med ledningar för att skapa goda förutsättningar för AT-läkares lärande och professionella utveckling under sin tjänstgöring.
Tema: Utvärdera lärandeklimat och handledning
Här hittar du instrument och formulär för hur du kan utvärdera hur läkare under utbildning och studenter uppfattar handledning och lärandeklimat på din arbetsplats. Du hittar också instrument för hur du kan skatta din egen handledning och lärandemiljö.
Exempel på utformning av AT
Här hittar du exempel på hur man organiserat och arbetat med AT i olika delar av landet. Du får tips på hur man kan strukturera AT, skapa en meningsfull introduktion, planera för effektiv handledning, och samarbeta med ledningar för att...
Planera för studenternas lärande och handledning
Om du är studentansvarig är det bra att ha en plan för hur studenterna ska kunna delta i det kliniska arbetet och få den handledning och återkoppling de behöver under sin placering på din arbetsplats.
Skapa en meningsfull introduktion för studenter
En introduktion till en arbetsplatskan göra stor skillnad för en students lärande under en placering. Här får du tips om vad du kan tänka på när du skapar en introduktion för studenter.
Aktivt lärande
I ett stort antal studier har man funnit att läkarstudenter får mer ut av sin kliniska praktik och bättre läranderesultat om de får vara aktiva. Att delta i arbetet, föra kliniska resonemang och diskussioner snarare än att enbart passivt lyssna...
AT Eksjö
Psykiatriska kliniken på Höglandssjukhuset Eksjö, har sedan åtskilliga år byggt upp en väl utvecklad lärandemiljö för utbildningsläkare, PTP-psykologer och studenter i aktuella yrkesgrupper.
Om en BT-läkare inte klarar målen
Här hittar du exempel på hur man organiserat och utformat BT i olika delar av landet.
Avstämningsmöte mellan BT-handledare och huvudansvarig handledare
Här hittar du exempel på hur man organiserat och utformat BT i olika delar av landet.
Exempel på organisation av bastjänstgöring (BT)
Här hittar du exempel på hur man organiserat och utformat BT i olika delar av landet.
Engagera kollegor i handledning av studenter
Många studentansvariga vittnar om att det kan vara svårt att engagera stressade kollegor i handledning av studenter. Vad har de att vinna för egen del? Här hittar du några tips på hur du kan engagera dina kollegor i att handleda.
Exempel på planering för läkarstudenter
Här hittar du några exempel på kartläggningar av rum och resurser, planer för handledningssituationer respektive planer för hel eller delar av en placering. Dessa är framtagna av studentansvariga mellan 2019-2021, och kan ha förändrats med tiden. Klicka på fullskärms-ikonen för...
AT Skellefteå
Medicin-geriatrik kliniken Skellefteå har utvecklat förutsättningar för AT som de fått högt betyg för i Sylfenkäten 2022. Cecilia Johansson, AT-studierektor beskriver här förberedelser för AT-läkarnas lärande och handledning.
Hur får din arbetsplats ersättning för handledning och vilken policy gäller för uppdraget?
Här hittar du några länkar till aktuell information om handledningspolicy för och finansiering av AT och ST och om hur läkarstudenternas verksamhetsintegrerade lärande finansieras.
Om det 6-åriga läkarprogrammet och BT
Från och med den 21 juli 2021 är läkarutbildning i Sverige en 12 terminer lång utbildning. Det innebär att läkarprogrammet blir en termin längre än den tidigare på 5,5 år och loch ger legitimation direkt efter examen. Du som går...
AT på Skånes universitetssjukhus
Overgripande studierektor och AT-chefer samt AT-utvecklare berättar om möjligheter och utmaningar med många AT-läkare igång samtidigt på ett större universitetssjukhus.
Informationsfilmer om BT
Här hittar du filmer om bland annat målbeskrivningar, bedömningsinstrument under BT, samt regelverk och hur du kan stötta handledning och lärande.
Patienters medverkan i undervisning
Vilka etiska riktlinjer bör vi känna till och förhålla oss till som handledare?
Samverkan AT och ST i Örnsköldsvik
Primärvården i Örnsköldsvik består av 6 hälsocentraler där man kontinuerligt tar emot 10-12 AT-läkare som samtidigt arbetar vid hälsocentralerna, där de får likvärdiga förutsättningar. Här finns samverkar mellan AT och ST Bland annat besöker AT-läkare varandras vårdcentraler och ST-läkare genomför...
Om en student brister i basalt professionellt förhållningssätt
Kan en student bli underkänd? Som handledare kan det vara svårt att veta vilka krav man kan ställa på studenter på olika terminer i professionellt förhållningssätt. Avviker studenten så pass mkt att du behöver agera som handledare och rapportera vidare?
Om Entrustable Professional Activities (EPA)
Här hittar du info om vad EPA är, en webb-baserad EPA-utbildning och länkar till mer om EPA på respektive läkarprogram.
Examination, bedömning
En examination utgör underlag för betygssättning vilket på svenska läkarprogram innebär att du antingen kan bli godkänd eller inte godkänd, inga andra betygsnivåer finns. Som handledare är det inte du som examinerar utan för varje kurs är det en utsedd...
AT-läkare trivs på Hallands sjukhus, Halmstad
Här berättar AT-chef, samordnare och studierektor om upplägg och arbetsmiljö för AT-läkarna på Hallands sjukhus Halmstad. Här finns en stark AT-organisation som kan stå upp för AT-läkarna och för deras arbetsmiljö och möjligheter till lärande och utveckling.
Utvärdera lärandeklimat och handledning
Skatta själv och jämför med andras uppfattning om lärandeklimatet Här hittar du verktyg att använda för utvärdering av lärandeklimat och handledning på din arbetsplats. Verktygen är forskningsbaserade frågeformulär ni kan använda antingen i pappersform eller – vilket underlättar sammanställningen –...
Återkoppling till dig som handledare
Be om strukturerad återkoppling på din handledning. Det kan vara lättare för den du handleder att ge dig återkoppling om du använder ett formulär för att strukturera återkopplingen.
Studenter vittnar om stora variationer i lärandeklimat
Uppfattningar om lärandemiljön under en placering har visat sig påverka inte bara lärandeprocessen utan även framtida val av specialitet och var de vill arbeta.
Likarätt, inkludering och motverka diskriminering
Inkludering, delaktighet och lika rättigheter är viktiga faktorer för att en lärandemiljö ska uppfattas som gynnsam och positiv. Det gäller t ex upplevelser av bemötande av dig själv och andra (patienter, studenter, personal) och upplevelser av statusrelationer och maktförhållanden. https://usercontent.one/wp/www.kliniskhandledning.se/wp-content/uploads/2021/10/dansen-tilde.jpg?media=1731874059...
Om någon under utbildning inte mår bra
Ett förhållningssätt och en modell för återkoppling som går i linje med andra modeller för återkoppling i dialog (utforskande återkopplings- och handledningssamtal) är så kallad ARTful återkoppling. Lyssna på podden på samma tema!
Systemperspektiv på lärande och handledning
Personer med olika funktioner, på olika nivåer, i organisationen kan bidra med att skapa bra förutsättningar för lärande och handledning. Det kan synliggöras genom systemperspektiv på det som genomförs. Ur ett ledningsperspektiv är utbildningsstrategier för att stärka och kvalitetssäkra klinisk...
“HUSET” – Spelet om lärandekultur
”HUSET” – Spelet om lärandekultur bland läkare. Spelet är en nedbantad variant av the REVIEW, ett ’spel’ utvecklat av och för läkare, och kan användas för att diskutera frågor om lärandekulturer, normer och värderingar som råder på en arbetsplats, och...
Vill du bidra, dela med dig av en idé, ett arbetsätt ellar annat? Hör av dig!