Jag vill planera / Utvärdera lärandeklimat och handledning
Utvärdera lärandeklimat och handledning
Skatta själv och jämför med andras uppfattning om lärandeklimatet
Här hittar du verktyg att använda för utvärdering av lärandeklimat och handledning på din arbetsplats. Verktygen är forskningsbaserade frågeformulär ni kan använda antingen i pappersform eller – vilket underlättar sammanställningen – i ett enkelt digitalt “enkätverktyg” för att underlätta sammanställningen av resultaten. En digitalt enkätverktyg är användarvänligt och enkel att skapa genom att kopiera in frågorna från dokumentet nedan. Du kan söka på nätet efter “digital poll” så hittar du olika enkätverktyg att välja emellan.
Ett roligt sätt att få igång en diskussiion om lärandeklimat och lärandekultur är att spela spelet “HUSET” – ett spel om lärandekultur bland läkare.
Gör en egen skattning
Ett tips är att börja med att du och dina kollegor skattar lärandemiljön på er arbetsplats genom att använda ett självskattningsformulär. Detta formulär är en självskattningsversion av UCEEM ett verktyg som du kan läsa mer om nedan.
Använd länken nedan, alternativt ladda ner en papperskopia eller klipp in frågorna i ett digitalt enkätverktyg.
https://sunet.artologik.net/lu/Survey/24933.
- Under den öppna frågan kan du ge exempel på förbättringsområden.
- Spara genom att skriva ut som PDF (kommer upp som alternativ automatiskt). Självvärderingen sparas tillfälligt men kan inte spåras till dig och data används inte på något sätt utan raderas kontinuerligt.
Utvärdera andras uppfattning
Det finns flera olika forskningsbaserade frågeformulär (psykometriska instrument) att använda för att ta reda på hur studenter eller andra grupper av läkare och annan personal under utbildning uppfattar lärandeklimatet på din arbetsplats. Här presenterar vi några stycken. Fler referenser för dessa instrument hittar du under “Jag vill läsa mer” i högerspalten.
UCEEM- formuläret för studenter
The Undergraduate Clinical Education Environment Measure (UCEEM-även kallat JERTA) har utvecklats och validerats för att utvärdera läkarstudenters uppfattningar om lärandeklimat under en klinisk placeringav MedCUL, i samarbete med lärare och studenter på Lunds universitets läkarprogram. Utvecklingen av frågeformuläret är gjort utifrån internationella riktlinjer för instrumentutveckling och psykometriskt utvärderat. Instrumentet ger dig återkoppling på olika aspekter av lärandeklimat läs mer nedan.
Ladda ner förmuläret UCEEM_2.0
Ladda ner påståenden till digital enkät och se tillhörande skalor för UCEEM
PHEEM för AT/ST läkare
Postgraduate Hospital Educational Environment Measure (PHEEM) är ett instrument utformat för att utvärdera ST-läkares uppfattningar om lärandemiljö men kan även användas för utvärdering av AT-läkares uppfattningar. Instrumentet är validerat i en dansk kontext och finn översatt till svenska (men ej validerat i svensk kontext).
Ladda ner en svensk version av PHEEM svensk översättning G.Hjert, P. Strand 2010
PHEEM dansk kortversion Aspegren m fl 2005
DREEM för utvärdering av lärandeklimat på ett utbildningsprogram
the Dundee Ready Education Environment Measure DREEM är ett väl beforskat instrument för att utvärdera hur studenter uppfattar utbildningsklimatet på en utbildning inklusive klimat under kliniska praktik. Instrumentet är validerat i svensk kontext och en svensk version finns (ska läggas till för nedladdning).
The Manchester Clinical Placement Index
Ett instrument för utvärdering av lärandeklimat från Storbrittanien med 8 påståenden samt öppna frågor. Täcker olika aspekter av lärande och undervisning dock inte emotionellt och socialt klimat som inkluderats i PHEEM, DREEM och UCEEM. (Ej översatt till svenska).
Skatta själv och jämför med andras återkoppling på din handledning
Vill du använda verktyg för att skatta din egen handledning eller få strukturerad återkoppling på din handledning så hittar du detta här: Skatta din egen handledning och Återkoppling till dig som handledare
Är ni en grupp specialister/handledare och läkare under utbildning kan ni sammanställa självskattningen respektive återkopplingen på gruppnivå. Ett bra sätt att få syn på diskterpanser mellan hur vi själva uppfattar vår handledning och hur den uppfattas av andra.
Jag vill planera / Utvärdera lärandeklimat och handledning
Utvärdera lärandeklimat och handledning
Skatta själv och jämför med andras uppfattning om lärandeklimatet
Här hittar du verktyg att använda för utvärdering av lärandeklimat och handledning på din arbetsplats. Verktygen är forskningsbaserade frågeformulär ni kan använda antingen i pappersform eller – vilket underlättar sammanställningen – i ett enkelt digitalt “enkätverktyg” för att underlätta sammanställningen av resultaten. En digitalt enkätverktyg är användarvänligt och enkel att skapa genom att kopiera in frågorna från dokumentet nedan. Du kan söka på nätet efter “digital poll” så hittar du olika enkätverktyg att välja emellan.
Ett roligt sätt att få igång en diskussiion om lärandeklimat och lärandekultur är att spela spelet “HUSET” – ett spel om lärandekultur bland läkare.
Gör en egen skattning
Ett tips är att börja med att du och dina kollegor skattar lärandemiljön på er arbetsplats genom att använda ett självskattningsformulär. Detta formulär är en självskattningsversion av UCEEM ett verktyg som du kan läsa mer om nedan.
Använd länken nedan, alternativt ladda ner en papperskopia eller klipp in frågorna i ett digitalt enkätverktyg.
https://sunet.artologik.net/lu/Survey/24933.
- Under den öppna frågan kan du ge exempel på förbättringsområden.
- Spara genom att skriva ut som PDF (kommer upp som alternativ automatiskt). Självvärderingen sparas tillfälligt men kan inte spåras till dig och data används inte på något sätt utan raderas kontinuerligt.
Utvärdera andras uppfattning
Det finns flera olika forskningsbaserade frågeformulär (psykometriska instrument) att använda för att ta reda på hur studenter eller andra grupper av läkare och annan personal under utbildning uppfattar lärandeklimatet på din arbetsplats. Här presenterar vi några stycken. Fler referenser för dessa instrument hittar du under “Jag vill läsa mer” i högerspalten.
UCEEM- formuläret för studenter
The Undergraduate Clinical Education Environment Measure (UCEEM-även kallat JERTA) har utvecklats och validerats för att utvärdera läkarstudenters uppfattningar om lärandeklimat under en klinisk placeringav MedCUL, i samarbete med lärare och studenter på Lunds universitets läkarprogram. Utvecklingen av frågeformuläret är gjort utifrån internationella riktlinjer för instrumentutveckling och psykometriskt utvärderat. Instrumentet ger dig återkoppling på olika aspekter av lärandeklimat läs mer nedan.
Ladda ner förmuläret UCEEM_2.0
Ladda ner påståenden till digital enkät och se tillhörande skalor för UCEEM
PHEEM för AT/ST läkare
Postgraduate Hospital Educational Environment Measure (PHEEM) är ett instrument utformat för att utvärdera ST-läkares uppfattningar om lärandemiljö men kan även användas för utvärdering av AT-läkares uppfattningar. Instrumentet är validerat i en dansk kontext och finn översatt till svenska (men ej validerat i svensk kontext).
Ladda ner en svensk version av PHEEM svensk översättning G.Hjert, P. Strand 2010
PHEEM dansk kortversion Aspegren m fl 2005
DREEM för utvärdering av lärandeklimat på ett utbildningsprogram
the Dundee Ready Education Environment Measure DREEM är ett väl beforskat instrument för att utvärdera hur studenter uppfattar utbildningsklimatet på en utbildning inklusive klimat under kliniska praktik. Instrumentet är validerat i svensk kontext och en svensk version finns (ska läggas till för nedladdning).
The Manchester Clinical Placement Index
Ett instrument för utvärdering av lärandeklimat från Storbrittanien med 8 påståenden samt öppna frågor. Täcker olika aspekter av lärande och undervisning dock inte emotionellt och socialt klimat som inkluderats i PHEEM, DREEM och UCEEM. (Ej översatt till svenska).
Skatta själv och jämför med andras återkoppling på din handledning
Vill du använda verktyg för att skatta din egen handledning eller få strukturerad återkoppling på din handledning så hittar du detta här: Skatta din egen handledning och Återkoppling till dig som handledare
Är ni en grupp specialister/handledare och läkare under utbildning kan ni sammanställa självskattningen respektive återkopplingen på gruppnivå. Ett bra sätt att få syn på diskterpanser mellan hur vi själva uppfattar vår handledning och hur den uppfattas av andra.